Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Webanalitika - mit árul el a weboldalad?

Tóth Enikő

Webanalitika - mit árul el a weboldalad?

Visszafordulási ráta, oldalletöltések, látogatási idő… Vajon honnan lehet tudni, sikeres-e egy weboldal, eléri-e a célját a reklám vagy tényleg el is olvassák-e a vásárlók az előzetes tájékoztatásokat? Van néhány mérőszám és következtetés, amelyek segítségével könnyebb átlátni, mi is zajlik a weboldalunkon.

Mi az a webanalitika és miért van rá szükség?

Ma már szinte minden magára valamit is adó marketing ügynökség végez weboldal auditot, vagy ajánl fel analitikai szolgáltatást az ügyfeleinek. Ez hosszú távon elengedhetetlen a cég megjelenésének fejlesztéséhez, az ügyfélkör bővítéséhez és/vagy a hibák felfedezéséhez.

Vannak olyan esetek, amikor ez a weboldal elemzés csak a technikai feltételekre irányul. Megvizsgálják például, hogy vannak-e törött linkek az adott oldalon, kitöltöttek-e minden szükséges adatot (például a képek ALT tagjét), vagy vannak-e hibásan működő, logikátlan elemek a portálon. Az ilyen típusú technikai audit nagyon sokat segíthet, ha a meglévő oldal már nem a legújabb, de még viszonylag korszerű. Sok hibát nagyon egyszerűen javítani lehet. Ha ez megtörténik, a weboldal valószínűleg jobban teljesít majd.

A webaudit sok technikai és tartalmi problémára rávilágíthat.

A marketing központú audit egy kicsit mélyebben vizsgálja, hogy mi is történik az oldalon. Ez a fajta elemzés nem annyira a technikai részletekre, inkább a látogatók viselkedésére, a weboldal használhatóságára koncentrál. Ennek segítségével kiderülhet, egy adott portálrendszeren belül melyek a leglátogatottabb oldalak, van-e olyan rész, amelynek a tartalmával nem annyira elégedettek az olvasók, sőt az is megtudható, vannak-e rendszeresen visszatérő (potenciális) ügyfelek.

A fenti kettőt általában kiegészíti egy SEO audit is. Ilyenkor a szakember azt ellenőrzi, hogyan teljesít az oldal a keresőmotorok szerint. Sokszor csak azt vizsgálják, milyen helyezéseket ér el a weboldal bizonyos keresőszavakra, de sokan kiegészítik az ellenőrzést konkurenciaelemzéssel, kulcsszókutatással vagy a tartalom egyediségének vizsgálatával is.

A legjobb, ha a háromféle elemzés egyszerre és folyamatosan történik. Ennek köszönhetően a weboldal optimalizálása szintén folyamatos lehet. Lássunk néhány alapvető adatot, amelyet érdemes ismerni, ha a weblap teljesítmények növeléséről van szó!

Honnan érkezik a forgalom a weboldalra?

A nagy látogatottságú weboldalak előrébb kerülnek a keresőben, általában - de nem feltétlenül - nagyobb profitot termelnek, könnyebb értékesíteni a rajtuk található legfontosabb felületeket. Kérdés persze, hogy mi számít nagy forgalomnak, és egyáltalán, mit jelent a “forgalom” fogalma.

A forgalom a weboldal látogatóit jelöli. A látogatók azok a felhasználók, akik az adott időtartam (pl. 1 nap) alatt legalább egyszer letöltöttek (megjelenítettek) egy oldalt. Ez az adat nem összekeverendő az odalletöltések számával. Egy látogató egy nap akár 5-ször is letölthet egy adott oldalt (pl. félbehagyja egy cikk olvasását és csak néhány óra múlva folytatja, vagy összehasonlít egy terméket egy másikkal, és többször is betölti a termék oldalát a nap folyamán). Bár ez azt jelenti, hogy a letöltés száma megnő, egy ember csak egyszer tud ügyféllé/vásárlóvá válni.

Ha hosszabb periódust veszünk alapul, óhatatlanul lesznek visszatérő látogatóink is. Ez jót jelenthet: olyan a tartalmunk, amely valakit többször vonz az oldalra. Ha viszont aránytalanul kevés az új látogató, az azt jelentheti, nehezen tudjuk megszólítani azokat, akik még nem jártak nálunk. A sok új látogató jelezheti például a marketing kampányunk sikerét, ha viszont kevesen térnek vissza az oldalra, az azt is jelezheti, hogy nem tudjuk hosszú távon is megerősíteni az ügyfélkapcsolatot.

Nem mindegy az sem, milyen forrásból érkezik a forgalom. A látogatók nagy vonalakban háromféle irányból érkezhetnek a weboldalunkra. A forgalom forrása szerint lehetnek:

  • Organikus látogatóink: akik begépelték az oldal címét a böngészősávba. Főleg magazinoknál, tartalomszolgáltató weboldalaknál gyakori.
  • Keresőből érkező látogatók: valamilyen keresőmotor (általában a Google) találatából kattintottak a weblapra.
  • Közvetlen hivatkozásról érkezettek: akik valahol (egy hirdetésben, a Facebookon, egy másik oldalon, stb.) az oldal linkjére kattintottak.

Ha sok az organikus találat, az általában azt jelenti, erős az online jelenlétünk és jó a brand, az emberek megjegyzik és használják a weboldal címét (vagy tudják, hogy a márkanév mögé érdemes a .hu-t odabiggyeszteni). Ha a keresőtalálatból érkezők száma magas, valamit jól csinálunk: az adott témában releváns és érdekes információt szolgáltatunk. A közvetlen hivatkozás jelezheti, hogy jó helyre helyeztünk linkeket, jól működik a forgalomterelés.

A modern analitikai eszközök elég pontosan meg tudják mondani, honnan érkeznek a látogatók. Kiderülhet például, hogy

  • hol található az a hivatkozás, amire a látogató kattintott (megérte-e linket elhelyezni valamelyik partnerünk oldalán, jól működik-e a hirdetésünk, stb.).
  • milyen keresőszóra keresett, aki ránk talált (és vajon a kulcsszó releváns-e számunkra, vagy flex helyett pedikűrös sarokcsiszoló gépet árulunk).
  • melyik a látogatásuk kezdőoldala, a főoldalra érkeztek-e, esetleg valamelyik aloldalra, haladtak-e innen másik oldalra, vagy kiléptek a portálról.

A szoftverek más információkat is megadhatnak, például azt, melyik országból (sőt, település körzetéből!) érkeztek a látogatóink, milyen eszközt (mobilt, asztali gépet, sőt, akár ezek típusait) használtak, milyen böngészővel és milyen felbontásban jelenítették meg a weboldalt. Ezek az adatok megmutathatják, hol népszerű a tartalmunk, milyen eszközökre sikerült, vagy melyekre érdemes elsődlegesen optimalizálni a megjelenítést.

Néhány szoftver például a Google Analytics azt is képes megjeleníteni, hogy  - valószínűleg - milyen életkori csoportba, vagyoni osztályba, érdeklődési körbe tartoznak a látogatóink. Ezzel ellenőrizhetjük például, hogy valóban releváns, fizetőképes, érdeklődő célcsoportot érünk-e el a tartalommal. Az olyan, integrált, illetve integrálható analitikai szolgáltatásokkal, mint például a Liferay Analytics Clouda Google termékeinél is részletesebb és mélyebb adathalmaz állhat rendelkezésünkre webes felületeink optimalizációjának tökéletesítésére.

Mi történik az oldalon?

Nem elég a látogatókat az oldalra vonzani, az is fontos, hogy ott mi történik. Előfordulhat például, hogy a hirdetésünk jó és látványos volt, amint azonban az oldal teljes egészében betöltődik, a látogatók csalódnak és kilépnek. A nagyon gyors kilépéseket a rendszer rögzíti, ebből lesz a visszafordulási arány (bounce rate). A visszafordulási arány magas lehet, ha például:

  • Az oldal hibásan vagy lassan tölt be.
  • Nem releváns a tartalom a látogató számára.
  • Rossz helyen helyeztünk el hivatkozást (pl. a felugró hirdetés bezárása helyett a látogatók a “tolakodó” weboldalra kattintanak).

Ha viszont a látogató marad az oldalon, lényeges, hogy mennyi időt tölt ott. Számos program képes arra, hogy rögzítse az oldalon töltött időt vagy a munkamenet átlagos hosszát. Az oldalon töltött idő megmutatja, meddig nézegették a látogatók a weblapot. A munkamenet átlagos hossza azt mutatja, hogy egy látogató mennyi időt töltött el komplex tevékenységgel (adatok kitöltésével, kattintással, valamilyen alkalmazás használatával) az oldalon.
Az adatok elemzésével felfedezhető, ha a weboldal nem működik tökéletesen

A hosszabb idő általánosságban jót jelent, hiszen, ha egy oldalt sokáig néznek, az azt jelenti, sikerült érdekes tartalmat biztosítani a látogatók számára. Kivéve, ha ez amit történik, mert az oldal nehezen átlátható (viszont a látogatók mindenképpen szeretnének elvégezni egy műveletet, pl. panaszt tenni az ügyfélszolgálaton), vagy lassan, bonyolultan működik.

A látogatás és a forgalom önmagában nem minden. Az is fontos, hogy a látogatók milyen műveletet végeznek az oldalon. A legtöbb webes tartalom esetében fel lehet rajzolni egy kívánatos felhasználói útvonalat, vagyis azt az ideális user journey-t, ahogyan egy látogató halad az oldalon. Ez kinézhet például így:

  • A látogató a “férfi nadrág” keresőszóról a férfi nadrágok oldalára érkezik. Itt kiválasztja a neki tetsző alkategória oldalát (pl. férfi farmerek). Az aloldal szűrőjét használva megjelenít néhány termékoldalt (pl. sötétkék DNM márkájú férfi farmer 34-es méretben), majd a kosárba teszi a terméket, végigmegy a vásárlási folyamaton, és távozik.

Valahányszor a potenciális látogató valamilyen kívánatos műveletet végez az oldalon, konverzió történik. Ez lehet egy gombra kattintás, egy funkció használata, de akár a termék megvásárlása is. A weboldal tervezésénél tehát nem csak a látogatás az elsődleges szempont. Az is fontos, hogy valamilyen cél valósuljon meg. Előfordulhat például, hogy kiváló, részletes információk és termékleírások találhatók az oldalunkon, a látogatók ezért a keresőből és organikusan is nagy számban érkeznek az oldalra, de nem történik vásárlás. Ez azt jelentheti, hogy sokan csak “tanulni” járnak hozzánk és a konkurenciánál vásárolnak, vagy egyszerűen nem találják a “kosár” gombot.

Ha a konverziószám alacsony, érdemes ellenőrizni az okokat. Erre hatékony eszköz lehet a weboldal hőtérképe. Egyes szoftverek képesek rögzíteni, hogy az adott oldal melyik szekciójának nézegetésével töltötték a legtöbb időt a látogatók és hová kattintottak legtöbbször az adott oldalon. Más hőtérképek azt tudják jelezni, melyek voltak a leglátogatottabb oldalak a portálrendszeren belül.

Milyen a jó weboldal?

Erre a kérdésre nehéz az analitika szempontjai szerint válaszolni, hiszen nincsen tökéletes megoldás. Előfordulhat, hogy egy webhelynek elenyésző számú új látogatója van, viszont a visszatérő látogatók által alkotott “kemény mag” remekül működik. Ha például valamelyik niche célcsoport számára sikerül egy aktív és jól funkcionáló fórumrendszert létrehozni, remek hirdetési helyeket értékesíthetünk, akkor is, ha a felhasználók köre viszonylag lassan bővül.

Megtörténhet az is, hogy alig vannak visszatérő felhasználók, de szinte mindenki vásárol valamit az oldalon (például egy kifejezetten karácsonyra készült webshop esetén). Az is lehet, hogy alig érkezik látogató az oldalra, ők viszont nagy százalékban végrehajtanak valamilyen konverziót (például mert egy részletes hírlevélből kattintanak át és már pontosan tudják, hogy a termék nekik való).

A webes teljesítmény összefügg az üzleti teljesítménnyel.

Amikor az ügyfeleink weboldal, portálrendszer létrehozását kérik tőlünk, általában az a feladat, hogy komplex igényekre reagáljunk. Minél összetettebb egy cég működése, annál többféle követelménynek kell megfelelni tartalmilag és strukturálisan is. Egy nagyvállalat esetében:

  • Lesznek oldalak, amelyeket azok érnek el (sokszor organikusan), akik kifejezetten az adott márka iránt érdeklődnek. (Például biztosítást szeretnének kötni és kifejezetten annak a cégnek az ajánlata érdekli őket, ahol a gépjárművük kötelező biztosítására is szerződtek)
  • Lesznek oldalak, akik vállalati partnereket vonzanak, máshová az egyéni, “civil” ügyfelek kattintanak.
  • Lesznek oldalak, amelyek csak a meglévő ügyfelek számára érdekesek, de olyanok is, amelyek kifejezetten az új ügyfeleket célozzák.
  • Lesznek tartalmak, amik az egyik látogatónak kulcsfontosságúak, a másiknak viszont érdektelenek. (A kismama ruhák egy webshopon belül például csak egy viszonylag jól körülhatárolható csoportot vonzanak, azonban ők talán kétségbeesetten keresik a nekik megfelelő terméket)

Minden egyes oldal esetében más és más mutató jelezheti, hogy egy adott tartalom sikeres-e. Ha például egy hirdetéshez kapcsolódó landoló oldalról van szó, kicsi az esélye, hogy organikus látogatók érkeznek, de fontos, hogy a bejövő látogatók munkamenetei milyen arányban végződnek konverzióval.  Ha egy oldalt a “biztosítás kötése” kulcsszó köré rendeztünk, érdemes megnézni, mennyi időt töltenek el a látogatók az adott helyen és milyen arányban kattintanak tovább, például valóban biztosítást kötni.

A bonyolult szerkezet sokszor azt eredményezi, hogy az oldalon belül nehéz navigálni, ezért különböző “elosztó oldalakat”, szűrőket, landing page-eket, útvonalválasztókat, menürendszereket kell létrehozni és folyamatosan ellenőrizni ezek hatékonyságát is. Vagy, ahogy mi is tettük, lehet olyan rendszert választani, amelyik a problémák egy részét megoldja helyettünk.

A portálrendszerek fejlesztéséhez már sok éve használjuk a Liferay DXP rendszerét. Ennek a megoldásnak a legnagyobb előnye, hogy rendkívül rugalmas és szinte teljesen a felhasználókra optimalizálható. A Liferay DXP segíthet abban, hogy ha valaki belép az oldalunkra, azonnal a számára (és a céljaink számára) is releváns tartalommal találkozzon.

Mit jelent ez?

  • Azonosítani tudja a felhasználót és reagálni tud a róla rendelkezésre álló információkra. (Visszatérő felhasználóknak nem mutatja meg az újonnan érkezőknek szóló ajánlatokat; az adott országra vonatkozó, releváns tartalmat jelenít meg és azon a nyelven, ahonnan a látogató érkezik)
  • Képes az intelligens tartalomajánlásra (vagyis ha valaki kozmetikai eszközöket keres az oldalon, nem ajánlja fel a flex gépet)
  • A visszatérő látogatók számára akár tökéletesen egyedi, testreszabott tartalmat tud mutatni. (Pl. a korábbi keresései alapján mutatja meg az új termékeket).

A rendszer könnyen kezelhető, mégis jól ellenőrizhető szerkesztőfelülettel rendelkezik. Akár fejlesztői segítség nélkül is villámgyorsan el lehet készíteni például egy landoló oldalt, akár egy új menürendszert is. Így szükség esetén minden egyes hirdetéshez létrehozhatunk egyedi, tökéletesen releváns érkezési felületet, vagy pillanatok alatt felépíthetünk egy gyűjtőoldalt, ha azt érezzük, valamelyik keresőszó iránt megnőtt az érdeklődés.

Mivel az oldalakat könnyű szerkeszteni, olcsón és gyorsan lehet reagálni arra, ha a webanalitika valamilyen szélsőséges eredményt produkál. Könnyű átrendezni egy oldalt, ha valamiért nem érkezik konverzió, vagy ha a hőtérkép szerint túl sokan görgetnek át egy adott elemen.

Természetesen a folyamatos elemzés minden esetben szükséges, és még a legprecízebb szerkesztői rendszer használatával sem lehet elkerülni a kísérletezést, tesztelést, a tanulságok levonását. Nem mindegy azonban, hogy ezeket a folyamatokat hosszas fejlesztői munkának kell-e megelőznie, vagy akár egy webszerkesztő vagy marketinges munkatárs is gyorsan, közvetlenül megbirkózik a feladattal.

Szerintünk a jó internetes kommunikáció céltudatos, költséghatékony és adatvezérelt, ugyanakkor viszont bárki számára különösebb fejlesztői tudás vagy mély technikai ismeretek nélkül is átlátható. Évtizedes tapasztalatunkkal szívesen mérünk fel és alakítunk át ezzel a szemlélettel meglévő rendszereket, de örömmel segítünk újak létrehozásában is. Fordulj hozzánk bizalommal!