Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Fenntartható növekedés - Hogyan fejlődhet hatékonyan az üzlet?

Tóth Enikő

Fenntartható növekedés - Hogyan fejlődhet hatékonyan az üzlet?

A legtöbb cég szeretne növekedni, és a többségük - ha betartja az alapvető szabályokat - képes is rá. Csakhogy sokan éppen a növekedésbe buknak bele: kötbér a késés miatt, munkaerő fluktuáció, elbukott pályázatok… Hogyan lehet bátran növekedni és hogyan lépheti át az árnyékát a legkisebb KKV is? Segítünk!

A növekedés árnyoldalai

Legyen bármennyire is komoly gazdasági válság, ha valaki valamit jól csinál, akkor a működése legalább stagnál, de inkább élénkül. Azt, hogy milyen mértékben tud növekedni egy cég, sok minden befolyásolja. A folyamatból nem lehet kihagyni a gazdasági környezetből adódó tényezőket. Van azonban néhány alapvető szempont, amelyek tulajdonképpen függetlenek attól, melyik országban, milyen ágazatban, milyen pénzügyi körülmények között tevékenykedünk. 

A növekedés csak részben függ a gazdasági folyamatoktól

Sok cég nem azért fárad el, vagy megy csődbe, mert nem tudott továbbfejlődni, éppen ellenkezőleg: összeroppan a lehetőségek és a kereslet súlya alatt. A túl nagy léptékváltást sok vállalkozás nem éli túl, mert:

  • Nem tud elég gyorsan, elég nagy kapacitással termelni. 

  • Nem tud megfelelő munkaerőt felvenni kellően rövid idő alatt. 

  • Nem tudja átlépni a földrajzi határokat, kicsi a cég akciórádiusza.

  • Nem egyenletesen jelentkeznek a megrendelések, a cég nem tudja átvészelni a mélypontokat. 

A fentieket könnyen értelmezhetjük, ha körbejárjuk egy konkrét vállalkozás esetét. 

Vegyünk példának egy ötfős asztalos üzemet, ahol egyedi rendelés alapján székeket készítenek. A cégnek előrelépést jelenthetne, ha több megrendelése lenne, az ügyfélszerzés azonban problémás. Olyan megrendelőket kell találniuk, akiknek módjukban áll megfizetni az egyedi székek magas árát, illetve nem jelent gondot számukra, hogy a termékek aránylag lassan készülnek el. Mivel a székek tartós termékek, a célcsoport által képzett piac telítődik. Sokat jelentene, ha panziók, szállodák részére is készíthetnének bútort - ezek az egységek azonban sokszor nem tudják megvárni, hogy a teljes garnitúra hónapok alatt készüljön el. A gyorsabb gyártáshoz gépesítésre lenne szükség, erre azonban a cégnek nincsen tőkéje. 

Előfordulhat az is, hogy a cég meg tudja oldani a gépesítést, de nem talál olyan embereket, akik kezelni tudnák a gépeket. A betanítás hosszú idő, ráadásul eközben csökken a gyártási kapacitás. Továbbá sokan a betanulás után elhagyják a céget és magasabb fizetésért egy komolyabb vállalkozásnál helyezkednek el. 

Az is megtörténhet, hogy a cég tud ugyan megfelelő mennyiségű bútort előállítani, de a szállítási, postázási költségek nagyon magasak. A rendelések rapszodikusan jelentkeznek, így nehezen tudnak megállapodni a szállítókkal kedvezőbb árakban. Miután a környék piaca telítődött, a cég munkáit, hírét nem tudja hatékonyan más területen hirdetni, ami miatt nem képes hatékonyan bővülni. 

Korábban próbálkoztak azzal, hogy nagyobb volumenű rendeléseket vegyenek fel, ehhez azonban plusz munkaerőre volt szükség. Amikor ezek a megrendelések kifutottak, az alkalmazottak nagy részét le kellett építeniük. A rosszabb időszakokban a bérük túl magas költséget jelentett.

Milyen a fenntartható növekedés?

A faipari cég növekedése akkor lett volna fenntartható, ha folyamatosan, egyenletes léptékben tudtak volna bővülni. Az egyenletes megrendeléseknek hála felvehettek volna egy-két, akár betanítandó alkalmazottat, akiknek a segítségével aztán könnyebb lett volna nagyobb volumenű munkákat vállalni. Lett volna kapacitás akár kiállításokra járni, bemutatótermeket létrehozni, bővíteni azt a földrajzi kört, ahol a cég teljesíteni tudja a rendeléseket.

A növekedésnek is fenntarthatónak kell maradnia

Megfelelő létszám mellett maradhatott volna hely az innovációnak, az új gépek, technológiák bevezetésének, a fluktuációt csökkentő csapatépítésnek - és persze a reklámra, ügyfélszerzésre is jutott volna pénz és idő. Az egyenletesen növekvő megrendelésszám mellett pedig még több lehetőség lett volna a biztos fejlődésre. 

Az asztalosüzem számára az hozta volna a legnagyobb áttörést, ha üzleti klienseket, vagyis vendéglátóhelyeket, lakberendezőket is ki tudott volna szolgálni. Ehhez viszont stabil és nagy kapacitásra, illetve kellő rugalmasságra lett volna szükség. 

Hogyan segíthet a digitalizáció?

Talán meglepően hangzik, de a digitalizáció rengeteget segíthet abban, hogy egy cég vonzóbb legyen a nagyobb, komolyabb partnerek számára. Már önmagában az, hogy a vállalkozás digitális irányításra vált, támogatja a kiszámíthatóbb, optimálisabb működési mód kialakítását. 

A digitális irányítás mellett a faipari műhely:

  • Könnyebben méri fel a kapacitását: látja, hol folyik el felesleges pénz, vagy energia. A feladatok optimalizálása kíméli az erőforrásokat, így azokat át lehet csoportosítani, például ügyfélszerzésre, kapacitásbővítésre.

  • Csökkenteni tudja az adminisztrációs terheit: vagyis mindenki foglalkozhat azzal, amihez a legjobban ért - kevesebbet kell bajlódni a számlázással, bérszámfejtéssel. 

  • Gyorsíthatja a folyamatait: az emberek nagyobb kapacitással dolgozhatnak a kiemelt feladatokon. 

  • Könnyebben osztja meg a tudását: a digitálisan dokumentált folyamatokra könnyebb valakit betanítani. Sok folyamat apróbb elemekre bontható, könnyebben kirajzolódik, ki, milyen részfeladatokat tud delegálni akár olyan munkatársaknak is, akik kevésbé képzettek vagy gyakorlottak. 

A digitális irányítás segítségével csökken a munkatársakra háruló stressz. Az átláthatóbb működés mellett könnyebb megtartani a munkaerőt, így elkerülhető a kockázatos és veszteséges fluktuáció. A digitális irányítás nem csak a cég, de a partnerek életét is megkönnyíti. Egy kis erőfeszítéssel a számukra is követhetővé tehető például a rendelések folyamata, láthatják, mikorra készül el ténylegesen a termék, sőt, akár ellenőrizhetik is a különböző fázisokat. Partneroldal létrehozásával akár össze is lehet kötni a két vállalkozás rendszereit. Ez a faipari cég esetén jelentheti akár azt is, hogy nem közvetlenül a szállodákkal, hanem a beszállítóikkal tudnak megállapodni. A partneroldal gyorsítja a megrendelést és mind a két fél számára lehetővé tesz a felesleges papírmunka elkerülését.

A növekedési tendenciát hosszú távon is meg kell őrizni

A digitális irányítás bevezetése és később ennek fejlesztése egyszeri vagy maximum néhányszor eszközölendő nagyobb befektetés. Cserébe viszont hosszú távú és költséghatékony megoldást jelent. A jól felépített digitális rendszer akár egy-két munkatárs feladatát is el tudja látni, méghozzá folyamatosan. Ha megspóroljuk az adminisztrációs feladatok bérköltségét, sokkal több idő és energia marad a nagyobb értéket teremtő feladatokra, nem beszélve a fluktuáció miatt felmerülő többletköltségek kiiktatásáról.

A B2B szektorban is szükség van marketingre

Sokan elfelejtik, hogy a B2B szektorban, ahol jellemzően a nagy megrendelések történnek, éppen úgy szükség van marketingre, mintha B2C webáruházban próbálnánk termékeket értékesíteni a végfelhasználóknak. Ebben a szektorban a digitalizáció tehát szintén hatalmas szerepet játszik. 

A digitális marketing megszünteti a földrajzi határokat, könnyebb a hirdetés és a termékek bemutatása, de akár egy-egy helyi lerakat vagy bemutatóterem üzemeltetése is. Megfelelő célzással úgy lehet irányítani a hirdetéseket, hogy az ügyfélszerzés egy-egy körzeten belül történjen. Egy utazás vagy kiállítás alkalmával a faipari vállalkozás például a standhoz vonzhatja az adott körzet vevőit.

A jók kiépített digitális marketing segítségével szinte teljesen automatizálható az ügyfélszerzés. Ez segíthet abban, hogy egyenletesebbé lehessen tenni a munkatársakra eső terhelést. Kicsit nagyobb költségráfordítással könnyen termelhetünk bevételt a nehezebb időszakokban, a piaci “uborkaszezonban” is.

Hogyan segítjük mi a fejlődést?

Partnereinknek azt szoktuk javasolni, nézzük át közösen a már használt rendszereket. A digitális irányításra váltás sokszor azt is jelenti, újra kell szervezni a munkát. Ez viszont a legtöbbször nagyobb hatékonyságot, jobban érthető, letisztultabb folyamatokat hoz magával. 

Ezek után olyan digitális megoldásokat keresünk, amelyek a cég számára gazdaságosan használhatók. Ebben bevált partnerünk a Liferay. A digitális élmény platform (DXP) segítségével rendszerbe tudjuk foglalni a vállalkozás meglévő és új digitális eszközeit. A rendszer pedig ezután lehetővé teszi, hogy akár informatikus segítsége nélkül, átlagos felhasználói ismeretek birtokában is szerkeszteni lehessen az oldalakat. A DXP-vel szinte bárki létrehozhat nem csak tartalmakat, hanem akár funkcionális részleteket is. Ezzel a digitális irányítás fenntartása, kezelése költséghatékony és egyszerű marad. 

Fejlesztőcégként nem csak arra törekszünk, hogy tökéletes technikai kivitelezést nyújtsunk a hozzánk fordulóknak. Az a célunk, hogy az általunk tervezett megoldások komoly segítséget, folyamatos támaszt jelentsenek a fejlődésben. Így lesz a növekedés kiszámítható, erőteljes és hosszú távon is fenntartható. Ha érdekelnek a korszerű digitális rendszerek és szeretnéd őket céged fejlődésének szolgálatába állítani, fordulj hozzánk bizalommal!