Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Ezért van szükséged intelligens tartalomajánlásra

Tóth Enikő

Ezért van szükséged intelligens tartalomajánlásra

Az internet tartalom, azaz content éhsége szinte kielégíthetetlen. A felhasználók edukációja, a törvényeknek való megfelelés, a keresőoptimalizálás és a marketing is egyre több és több tartalmat követel. Ma már ráadásul nem csak szövegekkel és képekkel, hanem videókkal, alkalmazásokkal és vegyes típusú tartalommal is dolgozhatunk. Hogyan lehet ilyen körülmények között egy honlap felhasználóbarát, informatív és esztétikus is? Az intelligens tartalomajánlás sokat segíthet.

Beszéljünk a tartalomról!

Ahogyan az internethasználat egyre elterjedtebbé (és megfizethetőbbé) vált a világon, úgy lett egyre összetettebb az online kommunikáció. Az web egy darabig úgy működött, mint egy gigászi telefonkönyv: begépeltük, hogy “fogorvos Szeged”, a kereső kiadta az orvosok címét, mi pedig válogathattunk. Rövid időn belül azonban a “névjegyszerű” honlapok elvesztették eredeti funkciójukat és versenyképességüket. Komoly átalakulás következett.

A tartalom, azaz content sokféle lehet

Egy vállalkozás ütőképes online jelenlétéhez tartalomra volt szükség. Ha egy fogorvos meggyőzően és részletesen le tudta írni, milyen beavatkozásokat és miért vele érdemes elvégeztetni, valószínűleg gyorsabban talált pácienseket, mint aki csak a nyitva tartását és a telefonszámát töltötte fel honlapjára. A versenyt erősítette, hogy a keresőmotorok is elkezdtek finomodni. Annak érdekében, hogy egyre jobb találatokat adjanak a felhasználónak, előrébb sorolták az informatívabb, tartalmasabb weboldalakat.

Mindig is voltak persze weblapok, amelyek nem egy vállalkozáshoz, termékhez, szolgáltatáshoz tartoztak. Az online magazinok, blogok mindig is versenyeztek a figyelemért. Ezeknél az oldalaknál nem csak az kritikus pont, hogy megtalálják-e az oldalt a látogatók. Az is számít, mennyi időt töltenek a webhelyen és hány oldalt látogatnak meg ott a látogatásuk alatt.

Legyen szó akár egy blogról akár egy cég weboldaláról, ma már ritka, hogy egy weblap csak a tájékoztatás vagy szórakoztatás céljából üzemeljen. Legtöbbször egy sor funkció is van az oldalon. Online ügyintézés, hírlevél feliratkozás, webshop, kalkulátorok és sok más lehetőség várja a belépőt. Ezzel együtt pedig rengeteg technikai tartalom, szabályzat, használati utasítás, segédlet is.

A tartalom egyik funkciója, hogy a felhasználót az oldalra vonzza, például azzal, hogy a keresőmotor előrébb sorolja a weblapot. A másik feladat viszont az, hogy az oldalon is tartsa a látogatót, vagyis:

  • érdekes, izgalmas, hasznos olvasmányt jelentsen,
  • kényelmesen használható legyen, úgy foglalja össze a szükséges információkat, hogy az praktikus és átlátható legyen.
  • ne legyen elrettentő, azaz a felhasználó - például egy sokoldalas szerződés esetén - ne érezze úgy, hogy túl sok adatot kell befogadnia.

Könnyen belátható, hogy a tartalmat ahhoz, hogy használható maradjon, valahogyan rendszerezni kell. Általában még a tematikus blogok esetében is működik valamilyen címkézés, menürendszer, míg a nagyobb portálok akár külön aldomainekre is rendezik a cikkeket, leírásokat, bejegyzéseket. Ahhoz azonban, hogy valaki a menük és oldalak között böngésszen, komoly eltökéltségre van szükség. Mi a helyzet akkor, ha a felhasználók várhatóan nem ennyire elszántak?

Miért kell a tartalmat ajánlani?

A fentiekből érezhető, hogy a netes tartalom, a content célját tekintve többféle lehet. Az egyszerűség kedvéért osszuk fel így:

  • Szórakoztató tartalom (cikk, hír, blogbejegyzés, videó, hobbi-útmutató, szabadidős fórumok).
  • Értékesítési tartalom (értékesítési oldal, landing page, termékleírások, vélemények, stb.)
  • Technikai tartalom (ÁSZF, adatvédelmi tájékoztató, ügymenetek és folyamatok leírásai, munkautasítások, szabályzatok, stb.)

A háromféle tartalom sok szempontból különbözik egymástól. Egészen más a hangneme egy keresztszemes hímzésről szóló blogbejegyzésnek, mint egy bank adatvédelmi tájékoztatójának. Jelentősen más azonban az a motiváció is, amellyel a látogató az oldalra érkezik. A szórakoztató magazint azért keresi fel valaki, hogy a szabadidejét élvezze, elmélyedjen egy őt érdeklő témában. Ha értékesítésről van szó, az ember általában szeretne mindent megtudni az adott termékről, azaz informálódna, hogy megtalálja a számára legjobb megoldást. Ha viszont szabályzatokat és leírásokat kell böngészni, az a fontos, hogy minél hamarabb véget érjen a kikerülhetetlen kellemetlenség.

Mindhárom esetre igaz, hogy a felhasználót érdemes és szükséges az oldalon tartani. Erre az egyik jó módszer, ha további tartalmakat ajánlunk neki. Ha szórakoztatni szeretnénk, érdemes még több témába vágó cikket és írást mutatni, amely esetleg érdekelheti. Ha értékesítünk, jó ötlet lehet megmutatni a kapcsolódó termékeket, hiszen aki például horgászbotot vásárolt, miért ne akarhatna hozzá zsinórt, táskát, horgot is venni? A technikai információk is feloszthatók hatékonyan - sokkal egyszerűbb, ha az összefüggő folyamatok különböző dokumentumai nem egyszerre, hanem áttekinthető részletekben érkeznek meg az olvasóhoz.

A legtöbb weboldalon a háromféle tartalom egyszerre fordul elő, ráadásul a cikkek, bejegyzések, videók és más tartalmak a különböző típusokon belül is más és más téma köré csoportosulnak. Ahhoz, hogy a felhasználó valóban rátaláljon a számára hasznos tartalomra, a jó menürendszer kevés. Sokszor még ebből is szelektálni kell. Erre kiválóan alkalmas egy tartalomajánló-rendszer, amelynek segítségével a menünél is finomabban, közvetlenül a megjelenített tartalom alatt vagy mellett lehet megmutatni a kapcsolódó anyagokat.

Ha van mit olvasni, repül az idő.

A tartalomajánlónak köszönhetően:

  • Nőhet az oldalon eltöltött idő. Az olvasó mindig talál valamilyen érdekességet.
  • Csökkenhet a visszafordulási ráta. Azonnal, sok és releváns tartalmat lehet megmutatni, anélkül, hogy átláthatatlanul hosszú lenne az oldal.
  • Nőhet a tartalmak látogatottsága. Nem csak a legfrissebb vagy a top kategóriák tartalmai kapnak figyelmet. Lehetőség van régebbi, archív, kevésbé populáris cikkek, videók, termékek bemutatására.

A tartalomajánlás tehát javítja a felhasználói élményt és a weboldal teljesítményét is. Gyors, egyszerű és automatikus módszer arra, hogy több és relevánsabb tartalmat mutathassunk meg a látogatónak.

A tartalomajánlás lehet még hatékonyabb?

A legtöbb honlap csupán kategóriák, címkék, hashtagek, vagy éppen időrend szerint képes tartalmat ajánlani. A webáruházak kapcsolódó termékeit is csak különböző szempontok alapján, előre, kézzel lehet beállítani. Léteznek azonban módszerek, amelyek ennél sokkal többre képesek.

Az általunk alkalmazott Liferay DXP intelligens tartalomajánló funkcióval is rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy nem csak általános automatizmusok alapján képes érdekességeket, hasznos információkat megjeleníteni a felhasználó számára. Képes kezelni a felhasználói profilt és adatokat, így gyakorlatilag személyre szabható az, hogy kinek és mit jelenítsen meg az adott weboldal.

A megfelelő ajánlással nő a weboldalon töltött idő.

A Liferay segítségével nem csak a tartalomajánlást, de a keresést is testre lehet szabni. Ha tehát a felhasználó valamilyen témában keresést indít az adott oldalon, a számára legértékesebb tartalmakat sorolja előre a rendszer. Ez jelentősen megkönnyíti a navigálást a weboldalon. A rendszer képes automatikusan címkével ellátni a tartalmakat, így a szerkesztők részéről csak minimális erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy egyszerű portál helyett egy szórakoztató, praktikus és gyors tudásbázist hozzanak létre.

A különböző tartalmak menedzsmentje természetesen ezzel együtt sem könnyű feladat. A portálkezelő rendszer azonban rengeteg eszközt kínál, amely még akkor is megkönnyíti a különböző típusú tartalmak elhelyezését és frissítését, ha sokféle típusról és témáról van szó. A Liferay lehetővé teszi, hogy a különböző tartalmakhoz különböző workflow-k, munkamenetek legyenek kapcsolhatók. Lehetőség van például arra, hogy a feltöltött cikkek automatikus publikálás helyett egy jóváhagyási listára kerüljenek. Ennek segítségével végleges formában, gyorsan és diszkréten lehet ellenőrizni, hogy egy új vagy módosított tartalom mindenben megfelel-e a céges követelményeknek.

Rendszerfejlesztési szolgáltatásunk keretében szívesen segítünk a tartalom előállítással és -kezeléssel kapcsolatos munkafolyamatok optimalizálásában is. Úgy érezzük, ezzel nem csak a jobb felhasználói élményt, de a szerkesztők kreativitását is támogatjuk. Ha van kérdésed, fordulj hozzánk bizalommal!