Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Legacy platformok: mi legyen a már nem támogatott megoldásokkal?

Tóth Enikő

Legacy platformok: mi legyen a már nem támogatott megoldásokkal?

Az úgynevezett “legacy platformok” sokaknak ismerősek lehetnek. Ezek a felületek általában olyan szoftveres megoldásokhoz tartoznak, amelyeket a fejlesztők már nem támogatnak, vagyis nem adnak ki hozzájuk javításokat, nem figyelnek oda arra, hogy az újabb megoldásaik kompatibilisek legyenek az adott eszközzel vagy verzióval. Ha egy rendszer már nem támogatott, célszerű cserélni. Ez azonban, főleg nagyvállalati környezetben, nem feltétlenül egyszerű. Mit lehet tenni, ha az általunk megszokott megoldásra kikerül a figyelmeztetés: ez a verzió már nem támogatott?

Miért nem támogatnak a cégek bizonyos platformokat?

Ha egy vállalat többé nem támogat egy-egy rendszert, annak általában jó oka van:

  • Az adott megoldás elavul, sokszor a gyártótól független okból, például jogszabályi változások miatt. 

  • Megváltozik a technológia, a korábbi szabványokat, formátumokat olyan kevesen használják, hogy a cégnek nem éri meg további fejleszteni az adott megoldást. 

  • Annyira régi a verzió, hogy a legtöbb helyen már lecserélték. Nincs értelme tovább energiát fektetni a működésbe. 

  • Megszűnik vagy átszerveződik az eredeti fejlesztő cég és fokozatosan kivonják a terméket a piacról. 

  • Jobb megoldás születik az adott platform helyett. A cég igyekszik kivonni a forgalomból a zsákutcát jelentő változatot.

Egy idő után a legtöbb technológia megérik a cserére

A gyártók általában nem azért nyilvánítanak valamit legacy platformmá, mert többlet hasznot remélnek a döntéstől. Sokszor azért kerül erre sor, mert nincs energiájuk, forrásuk a fejlesztésre és többé nem is érdemes az adott felületet gondozni. Minél kevesebb verzió van forgalomban, annál könnyebb biztonságosan üzemeltetni a rendszereket. Sok cég mégsem szeretne vagy tud váltani. Sokszor pedig ennek is reális okai vannak. 

Még mindig használatban lévő, elavult felületeket - kicsit meglepő módon - jóval nagyobb eséllyel találunk közepes vagy nagy cégeknél, mint kicsi, de régen működő vállalkozásoknál. Minél jobban be van ugyanis “ágyazódva” egy program a mindennapos folyamatokba, annál nehezebb végrehajtani egy-egy cserét vagy frissítést. 

Előfordulhat például, hogy egy programot egy egész részleg, sok munkavállaló használ. Ahhoz, hogy egy másik, akár csak kicsit eltérő rendszerre lehessen áttérni, oktatásra és a meglévő anyagok archiválására lenne szükség. Az általános túlterheltség miatt azonban a cég nem engedheti meg, hogy hetekre leálljon programváltás céljából. Megtörténhet az is, hogy az új verziók funkciói nem kielégítők valamilyen speciális feladatra, például egy bizonyos, a cégben még használt formátum előállítására már nem alkalmasak. Máskor azért marad el a csere, mert az elavult infrastruktúra fejlesztésére nincsen keret, a jobb informatikai géppark viszont elengedhetetlen lenne a következő frissítéshez. 

Mihez kezdjünk a legacy platformokkal?

A programok nagyon kicsi eséllyel kerülnek ki egyik napról a másikra a támogatott szoftverek listájáról. A gyártók hónapokkal előre figyelmeztetnek a változásra, így általában bőven van idő a biztonságos és tervezett áttérésre - kivéve, ha ez a fentebb említett okok miatt mégsem lehetséges. Ekkor sem kell azonban kétségbeesni. 

Egy kis odafigyeléssel a régi szoftverek is használhatók

A legacy platformok komoly odafigyelést igényelnek a rendszert üzemeltetők, többnyire a cégek informatikai osztálya részéről. Sokszor azonban nem marad más megoldás: a kellemetlen örökséget integrálni kell a fejlettebb rendszerbe is. 

Ebben az esetben érdemes olyan rendszert választani a cégen belüli folyamatok összefogására, amely képes egységbe foglalni a cég összes folyamatát - a nem támogatott platformon zajlókat is. Az általunk alkalmazott Liferay DXP éppen ilyen. 

Ez a megoldás rendszerfüggetlen, rengeteg integrációs megoldást tartalmaz, így szinte minden programmal képes együttműködni. Rengeteg olyan plusz funkciót használhatunk ki ezáltal, amely kiegészíti és támogatja a legacy programokat. Ez lényegében a következőt jelenti:

  • Továbbra is használni lehet azokat a funkciókat, amelyek nélkülözhetetlenné teszik a szoftvert.

  • Egységes kezelőfelületet kapnak a folyamatok. Magát a munka elvégzését kell elsajátítani, de nem egy (vagy több) komplett szoftver használatát. 

  • Könnyebb lehet az átállás, hiszen nem kell drasztikusan új felületen műveleteket végezni. 

  • Megszűnnek egyes biztonsági rések, amelyeket a szoftver gyártója már nem javít ki frissítésekkel. 

A DXP használatát nem csak a legacy platformok esetében szoktuk javasolni. Egy ilyen megoldás minden vállalkozás számára ideális lehet, aki szeretné egységesebben kezelni a folyamatait. Azzal, hogy a különböző saját fejlesztésű, vagy harmadik forrásból származó szoftverek fölé egy digitális élmény platformmal egyfajta védőernyőt vonunk, zökkenőmentesebbé tesszük a verziók és szolgáltatások közötti átmenetet.

A Liferay sok platformon biztosítja a könnyű kezelhetőséget

A DXP hosszú távon át tudja hidalni a különböző rendszerek közötti “lyukakat”. Biztosíthatja például az adatok észrevétlen áramlátást a felhasználóknak készült, leegyszerűsített felületek és a belső nyilvántartáshoz szükséges összetett rendszer, vagy éppen a legacy platform és az annak használatához szükséges segédprogram között. Egy adott szoftvert tehát sok esetben akár úgy is le lehet cserélni, hogy a felhasználók egy része szinte semmit sem vesz észre a két program közötti átmenetből. 

Meg kell jegyezni viszont, ha egy cég legacy platformot használ, az azt jelenti, érdemes újragondolni az összes belső folyamatot. Egy-egy cég sikeressége ugyanis nem csak a platformok minőségén múlik; gyakran a nagyobb szervezettség is elég ahhoz, hogy a kollektíva könnyebben reagáljon a változásokra. Többéves gyakorlatunkkal és számos projekt tapasztalatával a hátunk mögött egy ilyen működés kialakításában örömmel segítünk. Kezdjük el egy konzultációval!