Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Mobil bankolás - A legkisebb élmény is számít

Tóth Enikő

Mobil bankolás - A legkisebb élmény is számít

Kinek van ideje manapság sorban állni egy bankfiókban? Legyünk őszinték, a legtöbben arra vágyunk, hogy a pénzügyek körüli “muszáj” feladatokat a lehető legrövidebben és legegyszerűbben tudjuk lezárni. A mobil applikációk pedig remek partnerek ebben. A segítségükkel akár ingázás közben, egy eseménytelen értekezlet alatt vagy az orvosi váróban is elintézhetünk szinte bármit. Legalább is ha minden jól működik.

Mikor működik jól egy mobilbank?

A mobil bankolást talán már senkinek nem kell bemutatni. A legtöbb magyarországi bank, több-kevesebb sikerrel alkalmazza már ezt a megoldást. Partnerünk, a portál-keretrendszert fejlesztő Liferay 100 mobil banki applikációt nézett át. A vizsgálat célja az volt, hogy kiderítsék, a felhasználók számára melyik jellemzők a legfontosabbak, ha egy mobilbank-szolgáltatás használhatóságát kell értékelniük. Íme az eredmény röviden:

Legyen!

Bármilyen egyszerűen hangzik is, egy mobil banki alkalmazás esetében a legfontosabb követelmény, hogy létezzen. A Liferay tesztje is azt mutatta: az emberek lényegesen lojálisabbak voltak ahhoz a pénzintézethez, amelyik mobil appot kínált. Nem csak jót, vagy kiválót, hanem egyáltalán bármilyen appot.
Bárhol, bármikor. A rugalmas bankolás iránt egyre nő a felhasználói igény

  1. Legyen gyors!

A mobil ügyintézés esetében az egyik legfontosabb követelmény, hogy lehetőleg legyen gyorsabb, mint személyesen bemenni a fizikai kirendeltségre. Vizsgálatok kimutatták, hogy készpénzzel fizetni fáj, vagyis nem hiba azt feltételezni, hogy a pénzügyeket senki nem intézi igazán szívesen. Emiatt fontos annyira, hogy gyorsan le lehessen tudni az ügyletet. Egy eleve kellemetlen folyamat esetében szinte lehetetlen igazán pozitív felhasználói élményt nyújtani. Az a jó, ha a látogató észre sem veszi, hogy éppen “felhasznált”, hanem könnyen és teljesen magától értetődően végigment a folyamaton.

  1. Legyen könnyen kezelhető!

A fentiekkel szorosan összefügg a könnyű kezelhetőség. Ezt a legkönnyebb akkor elérni, ha a felhasználó semmi mást nem lát, csak azt, amire szüksége van és akkor, amikor arra szüksége van. A személyre szabott felhasználói élmény a mobil bankolás esetében a biztonságérzet záloga is. Ha az ügyfél végig csak a saját felületével találkozik és nem neki magának kell például eldöntenie, lakossági ügyfél-e, hitelre jogosult-e, vagy igénybe veheti-e egyáltalán az adott szolgáltatást, sokkal kevésbé érzi azt, hogy hibázhat. A magabiztos navigáció lerövidíti az ügyintézést és nagy terhet vesz le az ügyfélszolgálat válláról is.

  1. Legyen modern!

Ma már rengeteg gyors és kényelmes ügyfélazonosítási és -titkosítás rendszer létezik. Ezek közül az arcfelismerés és az ujjlenyomat-olvasás már nem is számítanak sci-finek. A mobiltelefonok jelentős része rendelkezik ujjlenyomat érzékelővel, kamerával pedig gyakorlatilag bármelyik okostelefon. Ezek talán a legszembetűnőbb újítások, amelyekkel ma egy appnak illik lépést tartania - de ezek mellett is elengedhetetlen, hogy az alkalmazás igazodjon a trendekhez.

  1. Frissüljön okosan!

A frissítések mindig komoly kockázatot rejtenek. Elképzelhető, hogy egy-egy verzió nem lesz kompatibilis valamelyik telefonnal, lesznek userek, akik nem tudnak frissíteni, vagy akiknek komoly nyűgöt jelentenek az állandó update-ek. Az állandóság nagyon fontos szerepet játszik a felhasználói élmény erősítésében, ezért viszonylag átgondoltnak kell lenni a frissítések ütemezésével.

  1. Legyen kompatibilis

A mobiltelefon sokak számára belépő szintű eszköz a technológia világába. Ez viszont azt jelenti, hogy az egészen régi készülékektől kezdve a csúcseszközökig számos modell van a felhasználók kezében. Sokak számára a telefon (vagy tablet) ez egyetlen lehetőség az internethasználatra. Ezek a felhasználók pedig általában olyan környéken élnek, ahonnan a fizikai kirendeltségeket sem tudják könnyen felkeresni. Az appnak tehát futnia kell a régi telefonokon is, ugyanakkor magas szintű élményt kell adnia akkor is, ha egy csúcskategóriás mobilon próbálják használni.


Hang alapú azonosítás, ujjlenyomat-olvasó és viselkedéselemzés - a biztonság és a technikai fejlődés kéz a kézben járnak.
​​​​​​​

Kell ez a cégemnek?

Legyen gyors egy régi készüléken is, legyen naprakész, de ne frissüljön túl sűrűn, legyen egyszerű, mégis sokoldalú… A mobil appokkal szembeni követelmények gyakran ellentmondásosnak tűnnek, emiatt sok cég a szükséges rosszként tekint a lehetőségre, esetleg igyekszik letudni a kérdést a weboldal kissé lebutítottabb változatával. A verseny viszont egyre erősebb - nem sokáig lehet fejlett digitális élmény nélkül érvényesülni a piacon.

Érdemes a mobil bankolásra mint lehetőségre tekinteni. Amellett, hogy szinte kötelező elem, rengeteg olyan előnye van, amelyet megfelelő menedzsmenttel tökéletesen ki lehet aknázni:

  • Sokat mutat a felhasználóról. A mobil ma már tényleg az élet minden területére elkíséri a tulajdonosát. A mobil platform azért hálás, mert rengeteg információt tudhatunk meg a segítségével a felhasználóról - még akkor is, ha tökéletesen betartunk minden adatvédelmi irányelvet. A telefon szabadidős eszköz is, a kényelem érdekében sokan szívesen adnak meg maguk is adatokat.
  • Az mobileszköz sokoldalú. A legtöbb okostelefon esetén hozzáférünk a kamerához, a GPS, a giroszkóp vagy az ujjlenyomat olvasó adataihoz. A navigációhoz használhatunk QR kódot - de vannak technikák arra is, hogy a felhasználót a mozgási, készülékhasználati mintái alapján is ellenőrizni lehessen. Ez hatalmas előny, ha biztonságos azonosítás a követelmény.
  • Közvetlen kapcsolatot tesz lehetővé a felhasználóval. Küldhetünk push üzenetet és SMS-t, kérhetünk azonnali megerősítést, figyelmeztethetünk eseményekre, határidőkre.

A mobil bankolás tehát biztonságos, remek insightot ad és jól használható marketing célokra is. Amellett, hogy egy szinte kötelezően fejlesztendő elemről van szó, minden energia, amit az app javításába fektetünk megtérül.

Mobilapp fejlesztés okosan - Hogyan ne nőjön túl rajtunk a mobil bank?

A fentiek előnyöket persze csak akkor lehet kihasználni, ha az app alapvető funkciói már rendben működnek. Ahhoz, hogy a mobil bankolás tényleg megérje a szolgáltatónak is, fontos, hogy az app működése és működtetése minden szempontból fenntartható legyen. Erre sok megoldás létezik.

Vannak cégek, akik úgy döntenek, saját fejlesztő csapatot tartanak fenn, dedikált team foglalkozik az appal, így mindig van elegendő munkaerő és szakértelem a fejlesztéshez. Az eredmény ideális esetben egy jól működő, precízen felépített rendszer - ami azonban csak akkor funkcionál jól, ha a fejlesztőcsapat tökéletes szimbiózisban tud működni a cég többi részlegével.

Létezik az általunk javasolt megoldás is. Ha elsőre nem tehetjük meg, hogy hatalmas költséggel elköteleződjünk, az applikációfejlesztés kiszervezése mellett érdemes dönteni. Egy külsős fejlesztő csapat mindig a feladatra legmegfelelőbb szakemberekkel tud dolgozni - nem a megrendelő cégnek kell a kiválasztással és összeállítással bajlódnia. Az eredmény garantált: a külsős cég könnyebben von be extra erőforrásokat, simább, bejáratottabb rendszerben tud működni, mint egy belsős team. Külsős partnerként ráadásul általában extra nézőpontból is meg tudjuk vizsgálni a helyzetet, más szemszögből is rálátunk a problémára, mint azok, akik csak a vállalati struktúra szerint gondolkodnak.

A Webtown olyan megoldást választott, amely segítségével:

  • A különböző alkalmazások, a webes és mobil appok, belső adminisztratív platformok kompatibilisek és összefésülhetők maradnak - akár akkor is, ha van köztük már nem támogatott (“legacy”) rendszer is.
  • Rengeteg módosítást, tartalmi fejlesztést akár az IT osztály segítsége nélkül, programozói tudás hiányában is végre lehet hajtani. Nem kell értékes fejlesztői munkaórákat pazarolni arra, hogy megváltoztassuk például a szerződési feltételeket.
  • Biztonságos platformot tudunk létrehozni, sokféle felhasználói szinttel. Az általunk használt keretrendszerben könnyű a háttérmunkák szervezése is. Magas szinten automatizált, teljesen digitális rendszerben dolgozhatunk - ez a távmunka korában különösen költséghatékony megoldás.

Arra törekszünk, hogy ne csak a felhasználónak, hanem az üzemeltetőnek is tökéletes felhasználói élményt biztosítsunk. Ezzel biztosítjuk, hogy a megoldás hosszú távon is fenntartható és költséghatékony maradjon. Évtizedes tapasztalatunknak hála nem csak magában az alkalmazás elkészítésében, de abban is tudunk segíteni, hogy az eszköz a mindennapi munkafolyamatokba is illeszkedjen.

Mobilbank megoldást keresel? Keress fel minket