Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Online kommunikáció IT nélkül: miért nem kell mindenhez fejlesztő?

Tóth Enikő

Online kommunikáció IT nélkül: miért nem kell mindenhez fejlesztő?

Az online kommunikáció ma már minden cég számára nélkülözhetetlen. Nem kérdés, hogy egy vállalkozásnak rendelkeznie kell-e weboldallal, mégis rengeteg, viszonylag nagy céggel találkozni a neten, aki meglepően elavult, rosszul működő vagy nem túl informatív honlappal próbálnak boldogulni. Egyre több olyan vállalkozás van, amelyik elér egy bizonyos, kritikus méretet. Magas szintű online marketingre és ügyfélkezelésre lenne szüksége, de nem tudja megfizetni vagy kialakítani az ehhez szükséges informatikai hátteret. Pedig számukra is van megoldás. Online kommunikáció IT nélkül? Lehetséges!

Front-end fejlesztők, dizájnerek és tartalommenedzserek

Honlapunk karbantartására keresünk front-end fejlesztőt. Lehet kezdő is, csak legyen jó!” “Szükségem lenne egy webdizájnerre, aki ráncfelvarrást végez.

Tartalommenedzsert keresek, csak cikkeket kell feltölteni a weboldalra! Előny, ha nem dolgozol horror áron.

Ha valaki átnézi a különböző hirdetési portálokon, vagy éppen a Facebookon feladott hirdetéseket, rengeteg ilyen szöveggel találkozik. A cégvezetők szájából is gyakran elhangzik a panasz:

  • A front-end fejlesztő túl drágán dolgozik, nincs elég dolga, de nem vállalja el, vagy rosszul végzi a rendszergazdai feladatokat. Esetleg fordítva: a rendszergazda nem boldogul túl jól a weblap karbantartásával.
  • Felkértek egy dizájnert, a honlap szép, de senki sem tud cikket feltölteni, frissíteni. Esetleg a honlap működik és frissül, de a dizájn miatt inkább riasztó, mint vevőcsalogató.
  • A kollégák nem boldogulnak a portál frissítésével, fel kellett venni egy egyetemistát, aki egy kis pénzért tölti a cikkeket.

Ha a weboldal kezelése bonyolult, a frissítés lassú és munkaerő-igényes lehet.

Egy jó funkcionáló weboldal vagy céges portálrendszer rengeteg pénzt és időt takaríthat meg a cégnek. A megfelelően kialakított intranet, az önkiszolgáló rendszer az ügyfelek részére és az integrálható partneroldal a beszállítók vagy céges megrendelők számára akár még az humánerőforrás problémákat is megoldhatják.

Sok cég számára egyedül a digitalizáció jelenthetne megoldást és terjeszkedési lehetőséget. Csakhogy ez a folyamat nem úszható meg egyszeri befektetéssel. A leggondosabban kialakított alapok sem érnek semmit, ha nincs, aki karbantartja a weboldalt. Ezen a ponton pedig ma már nem is feltétlenül a technikai felügyelet a legfontosabb. A tartalom és az információ sokszor még a digitális trendeknél is gyorsabban változik.

Bár tartalommenedzserek, webszerkesztők és e-marketingesek ma is szép számmal dolgoznak a cégeknél, sok helyen még mindig probléma a weboldalak gyors, hatékony és rugalmas szerkesztése. Van, ahol a munka egy jelentős része az - egyébként túlterhelt - IT osztályra marad. Máshol fejlesztőkre bízzák a legegyszerűbb változtatásokat is, vagy megelégszenek a házilag barkácsolt változattal, “a lényeg, hogy működjön” alapon. Pedig a webszerkesztésnek nem feltétlenül kellene fájdalmas feladatnak lennie.

Miért használunk DXP-t?

Amikor úgy döntöttünk, komplex webes megoldásokkal szeretnénk segíteni az ügyfeleinket, egyértelmű volt, hogy olyan rendszert kell kialakítanunk, amely mindenkinek kényelmes és megtérülő befektetés, vagyis:

  • Nem csak a rendszer fejlesztője képes alapvető változtatásokat eszközölni, például új oldalt létrehozni vagy tartalmat frissíteni.
  • A cégeknek nem kell egy külön osztályt fenntartani a weboldalak kezelésére, vagyis a tartalom és a struktúra frissítése erős felhasználói szintű ismeretekkel is megoldható.
  • Gyors és rugalmas módosítási és javítási lehetőséget ad a portálrendszer használóinak kezébe: vagyis egy helyesírási hiba korrigálása érdekében nem kell feltétlenül egy többlépcsős, jóváhagyási és ellenőrzési folyamaton keresztül vinni egy kérést.

Az általunk választott Liferay keretrendszer ehhez tökéletesnek bizonyult. Képes arra, hogy a vállalat szinte összes szoftveres rendszerét összefogja. Kompatibilis például a különböző adatbáziskezelőkkel is - így lehetőség van például arra, hogy a honlapokon elhelyezett űrlapokon megadott információk azonnal bekerüljenek a nyilvántartásba. Már önmagában ezek a megoldások is lerövidítik a cégen belüli folyamatokat és kevesebb feladatot rónak az ott dolgozókra.

A Liferay ezeken kívül egy fejlett tartalomkezelő rendszer is. Ez azt jelenti, hogy a kontent létrehozásához nem szükséges programozni. A fájlokat, képeket, szövegeket egy viszonylag egyszerű és jól átlátható felületen lehet felvinni a rendszerbe. A szerkesztőknek tehát nem feltétlenül kell speciálisan felkészült szakembereknek lennie. A gyakorlottabb számítógép használók könnyen megbirkózhatnak a feladattal.

A rendszer egy drag-and-drop típusú szerkesztőt is tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy néhány, akár újrahasznosítható modulból is könnyűszerrel új oldalt lehet építeni. Ez azt jelenti, hogy még akkor sem kell feltétlenül az informatikusok segítségét kérni, hogy ha például landoló oldalra van szükség egy kampányhoz, vagy mondjuk fel kell tenni a játékszabályzatot a legújabb nyereményjátékokhoz.
Gyorsabb a publikálás, ha az anyagnak kevesebb kézen kell keresztülmennie.

Persze nem biztos, hogy jó, ha cégen belül bárki bármit módosíthat. Azonban a Liferay fejlesztői erre is gondoltak. A keretrendszer nagyon sokféle felhasználói szintet képes kezelni - így akár az is megoldható, hogy a saját adataikat vagy blogjukat a felhasználók is módosíthassák, a kritikus szabályzatokat viszont csak az arra jogosultsággal rendelkező szuperadminisztrátorok. Működik egy jóváhagyási rendszer is, így bizonyos módosításokat csak akkor lehet publikálni, ha egy magasabb szintű felhasználó erre engedélyt ad. A szerkesztés tehát gyors és egyszerű, illetve a munkát is átláthatóan lehet megszervezni.

Kikre van szükség egy portálrendszer használatához?

Egy protálrendszer kiépítése, az üzemeltetésének egy része kiszervezhető - sőt, érdemes is egy külső fejlesztő céget megbízni a feladattal. Ennek több előnye is van:

  • A rendszer kiépítése ideális esetben egyszeri, nagyobb erőfeszítést jelent. Ha a munkát egy külsős csapat végzi, nem kell a projektre ideiglenesen csapatot válogatni is szerződtetni. A kezdő stáb sokáig elérhető marad, de nem kell egy teljes csapatot feleslegesen sokáig alkalmazotti státuszban tartani.
  • Egy külső szemlélő gyakran sikeresebben tudja felmérni a cég szükségleteit és képes segíteni a megfelelő rendszer megtervezésében.
  • A külsős fejlesztők általában egy rendszerre specializálódnak, így annak minden részletét ismerik. Nem kell időt tölteniük a megfelelő megoldás megtalálásával, vagy kísérletezéssel. A munka általában gyorsabb és hatékonyabb.

A jól felépített rendszerben a honlap kezelése egyszerű, kreatív feladat.

A Webtown a Liferay Platinum partnere. Több mint 10 éve dolgozunk együtt a rendszer fejlesztőivel. Ez nem csak azt jelenti, hogy azonnali segítséget és támogatást kapunk tőlük a munkánk során, hanem azt is, hogy a Liferay fejlődését a mi tapasztalataink és a mi ügyfeleink szükségletei is alakítják. Nem csak nagy tapasztalattal, hanem biztos háttérrel is állunk megrendelőink rendelkezésére.

A megoldásainkat úgy igyekszünk kialakítani, hogy a rendszert egy kisebb belsős informatikusi csapat is fenn tudja tartani. Szükség esetén természetesen minden technikai támogatást megadunk, ám alapvető célunk az, hogy minden a lehető legegyszerűbben és azonnal működjön. Az internetes világban a siker gyakran perceken múlik, ezért arra törekszünk, hogy a megfelelő szintű felhasználók azonnal képesek legyenek cselekedni.

Még egy nagyméretű és összetett rendszer kezelésének sem kell speciális problémát jelentenie, sőt, a legjobb, ha a portál nem bonyolítja, hanem segíti a folyamatokat. Mi ezzel a szemlélettel igyekszünk segíteni a hozzánk fordulóknak, immár 10 éves tapasztalattal és egy biztos szakmai partnerrel a hátunk mögött.