Távmedicina - halaszthatjuk, de nem ússzuk meg
Ha betegek vagyunk, orvoshoz megyünk. Ez a mondat az elmúlt évtizedekben nagyon egyszerűen hangzott. Bár az orvosi ellátás gyakran nehézségekbe, akadályokba ütközik, a legtöbben csak az elmúlt hónapok eseményei kapcsán szembesültünk a ténnyel: nem mindig lesz orvos, akit személyesen felkereshetünk. A “távgyógyítás” szó hallatán ma már egyre kevésbé valamilyen fantasy szerepjáték jelenete ugrik be, sokkal inkább egy olyan folyamat, amelynek ma már valahol mindannyian a részesei vagyunk.
Mi az a távmedicina?
A távgyógyítás nem annyira ördögtől való ötlet, mint amennyire a kifejezés spirituális múltja sugallja. Valójában nem újkeletű megoldás: tulajdonképpen sosem volt szokatlan, hogy az orvosok a beteg felkeresése helyett annak kezelőorvosával vagy hozzátartozóival konzultálnak, a kezelés pedig az ő utasításaik szerint, de a személyes, fizikai ellenőrzésük nélkül történik.

A távmedicina vagy telemedicina ennek a rendszernek a kissé szervezettebb, sokszor már intézményesült változata. Sok országban, például Izland vagy Skandinávia gyérebben lakott területein már régóta, hivatalosan is alkalmazzák ezt a megoldást. A gyakorlatban a rendszer úgy néz ki, hogy a páciens nem keresi fel személyesen az orvosát. Telefonon, e-mailben, videóhívásban konzultálnak. A beteg meg tudja osztani a saját megfigyeléseit, például az otthoni vércukor- vagy vérnyomásmérés adatait, és segítséget tud kérni, ha nagyobb a baj, de otthoni körülmények között még kordában tartható - mint például egy komolyabb megfázás.
A távmedicina lényege, hogy:
- Az orvos és a beteg bármilyen távolságban lehetnek egymástól és nem is feltétlenül szükséges személyesen találkozniuk. Akár az is lehetséges, hogy a vidéki kórház ultrahang felvétele alapján diagnózist már egy fővárosi orvos állítja fel.
- Egy orvos sokkal több beteget is el tud látni, hiszen a rendelése tervezhetőbb, kevesebb a felesleges látogatás.
- A beteg bármikor kaphat segítséget, akár több orvos is kezelheti egyszerre, hiszen a leleteihez könnyű hozzájutni. A páciens nincs a saját háziorvosához, a rendelési időhöz kötve.
Mit nyerünk a távgyógyítással?
Az egészségügyben hatalmas szerepe van a személyes kapcsolatoknak. Szinte mindannyian ismerünk olyan történeteket, amikor a háziorvos azért diagnosztizál tökéletesen, mert már generációk óta gyógyítja a családot, vagy a professzor azért vesz észre egy ismeretlen tünetet, mert a beteg a beszélgetés során elszólja magát. Emellett azonban érdemes kiemelni azt is, hogy a távcmedicinának is megvannak a maga előnyei - főleg, ha a gyógyításhoz a megfelelő digitális környezet is biztosított:
- Akár 24/7-ben elérhető lehet a segítség - egy orvos akár több körzetben is el tudja látni a távügyeletet.
- A rendszer tehermentesíti a mentőket, védőnőket, betegszállítókat, házi betegápolókat is. Nem kell valakit csak azért kórházba szállítani, mert másképp nem tud kapcsolatba lépni az orvossal.
- Sok esetben pontosabb diagnózist tesz lehetővé. A betegek folyamatosan tudják rögzíteni a saját megfigyeléseiket vagy az általuk mért adatokat. Akár fotókkal, videókkal is folyamatosan dokumentálni tudják az állapotukat.
- A leletek és adatok hamarabb kerülhetnek szakorvoshoz, nem kell végigvárni a beutalókérés és vizsgálatok folyamatát.
A távmedicina elsősorban azoknak jelenthet segítséget, akik:
- Jó általános állapotban vannak, ritkán és nem túl súlyos esetekben kérik az orvos segítségét - például táppénzt kérnek egy lázas betegség, vagy kisebb sérülés esetén.
- Krónikus, de gyógyszerekkel jól szinten tartható betegségük van - csak ellenőrzésre járnak az orvoshoz.
- Gyakran küzdenek betegséggel, de van egyéb segítségük (ebbe a csoportba tartozhatnak az idős emberek, vagy a fogyatékossággal élő személyek is) - az orvos folyamatosan, személyes látogatás nélkül is figyelemmel tudja követni az állapotukat és irányítani a segítőjüket.
A távgyógyítást a legtöbb helyen azért vezetik be, mert vannak területek, ahol nem lehet kellően folyamatos és rendszeres orvosi ellátást biztosítani. Ennek az oka lehet a nagy távolság a települések között, de az is, hogy a környéken nincs megfelelő számú orvosi személyzet.

Éppen ezért a távmedicia legfontosabb szerepe nem is a kezelés, hanem a megelőzés és a korai felismerés. Ha a beteg a tünetek súlyosbodása előtt gyógyszerhez, kezeléshez jut, kisebb eséllyel kerül súlyos szövődményekkel az ellátórendszerbe. A távmedicina tehát hatékonyan tehermentesíti az egészségügy rendszerét, ráadásul egészségesebb életet biztosít.
Miben segíthet a digitalizáció?
A távgyógyítás technikája hosszú ideje létezik, de a technika fejlődése előtt az eszközöknek megvoltak a maguk korlátai. Sok helyen korábban is lehetőség volt telefonos konzultáció, vagy a helyben készült leletek postázására a szakorvosnak, a gyors és hatékony beavatkozáshoz azonban ennél többre van szükség. Az internetes egészségügyi megoldások szerencsére ma már jól összhangba hozhatók az orvostudománnyal.
Milyen egy jól kivitelezett távmedicina platform?
- Gyors. Még akkor is, ha nem vészhelyzetek kezeléséről, hanem egészségmegőrzésről vagy az ismert betegség szinten tartásáról van szó: a gyors segítség elengedhetetlen. Egy jól felépített platformon az információ akadálytalanul áramlik. A kezelőorvos vagy szakorvos például azonnal hozzájuthat a beteg összes rendelkezésre álló adatához és leletéhez, akkor is, ha a hozzájuk tartozó vizsgálatot nem ő rendelte el.
- Automatizálható. A megfelelő rendszer akár arra is alkalmas, hogy előzetesen feldolgozzon bizonyos adatokat. Lehetőség van például arra, hogy a beteg a betáplált vércukor és egyéb adatok alapján saját, automatikusan összeállított, de az ő igényeire szabott étrendet kapjon. Ha a páciens által megadott értékekben jelentős eltérés van, a rendszer rögtön figyelmeztetést küldhet a páciensnek és az orvosnak is.
- Mobil. A hordozható eszközök tovább tágítják a lehetőségeket. A betegek akkor is kapcsolatban maradhatnak az orvosaikkal, ha utaznak vagy dolgoznak. A mobilra optimalizált felületek és alkalmazások tényleg szinte minden helyzetben elérhetővé teszik a segítséget. Krízishelyzetben például azonnal beszélni lehet az esetet ismerő pszichológussal, de akár egy egzotikus vacsorát is befotózhatunk, hogy az allergológus felmérhesse, jelent-e számunkra kockázatot.
- Biztonságos. Az egészségügyi adatok nagyon érzékenyek. Ezért olyan csatornára van szükség, ahol azok, akiket ez érint, bármikor, azonnal hozzáférnek a leletekhez, a rendszerből azonban semmi sem kerülhet illetéktelen kezekbe.
Ezek a megoldások ma már mind kivitelezhetők - a technika gyakorlatilag készen áll. A különböző alkalmazások és a viselhető technológia (például egy okosóra, vagy fitnesz karkötő) segítségével pedig az orvosok akár szó szerint a beteg minden lépését ellenőrizhetik.

A távmedicina platformok ma már költséghatékonyak, ráadásul akkora terhet vehetnek le az egészségügyi személyzet válláról, hogy a befektetés sokszorosan megtérül.
Hogyan tudjuk támogatni az egészségügyi ellátást?
Az általunk használt Liferay keretrendszert széleskörűen alkalmazzák egészségügyi intézményekben is. Ez azért lehetséges, mert ez a platform lehetővé teszi egy nagyon biztonságos zárt rendszer kialakítását. A rendszer több felhasználói szintet tud kezelni. A különböző szintű userek a legkülönfélébb, akár teljesen személyre szabott jogosultságcsomagot kaphatnak - így a betegek például szerkeszteni tudják a saját adataikat a weblapon keresztül.
A Liferay és a többi általunk használt, szükség esetén egyedileg fejlett eszköz segítségével teljesen egyedi tartalmat tudunk nyújtani a felhasználóknak. A rendszerben számos funkció automatizálható is - ha például valaki szokatlanul magas vérnyomás vagy vércukor adatot ad meg, azonnal figyelmeztetést és teendőlistát kaphat.
A rendszerfejlesztői szemléletnek hála akár az egész szolgáltatáscsomag elkészítésében és a belső folyamatok megtervezésében is tudunk segíteni. Ezek a feladatok mindig nagy örömet jelentenek a számunkra, hiszen tökéletesen összhangban vannak a küldetésünkkel: biztonságos, az életminőséget javító, profi és személyes szolgáltatást tudunk létrehozni ügyfeleinkkel közösen.