Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Termékkatalógus - Nyűg helyett lehetőség!

Tóth Enikő

Termékkatalógus - Nyűg helyett lehetőség!

“Köszi, egy termékkatalógust tudnál küldeni?” - ha valaki dolgozott B2B sales területen, ezt a mondatot már biztosan sokszor hallotta. A termékkatalógus ugyanis a gyártással, forgalmazással foglalkozó cégek egyik legfontosabb bemutatkozó anyaga. Valószínűleg egy idő után minden ilyen profilú vállalkozás raktárában lapul néhány kupac igényesen nyomtatott kiadvány, amelyek többsége - az esetek szomorú többségében - a kukába kerül. Általában sajnos csak néhány darab szolgál fontos alapdokumentumként valaki más terveihez. Vajon lehet többet kihozni a vállalkozás termékpalettájából? Lássuk!

Mi a baj a termékkatalógussal?

A termékkatalógus az egyik legfontosabb eszköz, amellyel egy cég a B2B szektorban dolgozhat, hiszen - jó esetben - tartalmaz minden olyan információt, amelyre szükség van egy-egy rendelés feladásához. Ebből az anyagból meg lehet tudni, milyen termékeket és milyen feltételek mellett tud szállítani a cég, ez az ajánlatkérések és a további üzleti kapcsolat alapja.

Egy szakmai kiállításról régen katalógusok tucatjaival tértünk haza

A hagyományos termékkatalógusok jelentős részét mégsem használják soha, semmire. A korábbi szakmai vásárok, kiállítások alkalmával gyakori látvány volt a szatyornyi katalógussal és szórólappal hazainduló ügyvezetők és beszerzők látványa. A kicsit nagyobb cégek vagy a komolyabb szakemberek postaládája roskadozott a sokszor kéretlen küldeményektől, később a bemutatkozó CD-ktől, napjainkban az e-mailben küldött, letölthető katalógusoktól. Rendelést sokszor mégis a hosszas személyes egyeztetés vagy a személyes tanácsadás hoz - akkor is, ha a folyamat két kattintással megoldható lehetne. 

De mégis, mi a probléma egy átlagos katalógussal?  

  • Túl összetett: sok olyan információt tartalmaz, amelyre az adott megrendelőnek nincsen szüksége, esetleg annyira szakmai, hogy a kevésbé járatos partner összezavarodik. 

  • Hiányos: sokszor ennek ellentéte történik. A partner egy reklámújságot kap, a fontosabb szakmai információkkal kapcsolatban pedig bizonytalan marad. 

  • Nem praktikus a formátuma: ha nyomtatott, nem fér bele egy táskába, ha letölthető, akkor túl nagy a fájlméret vagy nehéz elolvasni mobil eszközön. 

  • Nem friss: főleg a drága, nyomtatott kiadványok esetében nem mindig van lehetőség arra, hogy azonnal megjelenjenek a módosítások. 

Ahhoz, hogy a termékkatalógus ne csupán egy udvarias, de felesleges ajándék legyen, érdemes a fenti hibákat javítani. Szerencsére a digitális világ erre is sok megoldást kínál - még akkor is, ha hirtelen inkább offline, nyomtatott kiadványban gondolkozunk. 

Hogyan lehet hatékonyabb egy termékkatalógus?

A fentiekből kiindulva, a termékkatalógus akkor jó, ha segíti az értékesítést és nem csak a termékeink vagy akár szolgáltatásaink bemutatása. Hogyan lesz egy ilyen kiadvány naprakész, informatív és könnyen fogyasztható? Megosztunk veled 3 tippet, amely segíthet ebben és amelyet könnyedén meg is valósíthatsz a Liferay megoldásaival!

 

1. Gondolkodjunk digitálisan!

A termékkatalógusok esetében gyakran szükség van a “kézzelfogható” változatra is - ahogyan a pénzügyi termékek értékesítése esetén is lehet rá igény, hogy a leendő megrendelő nyomtatásban, egy számára ismerős felületen is lássa, milyen lehetőségek állnak rendelkezésére. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy ne gondolkodhatnánk printben is digitálisan. Számos lehetőség van arra, hogy a katalógus lapozgatását később online konverzióra tudjuk váltani.

A nyomtatott katalógust is kiegészíthetjük online megoldásokkal

Használjunk QR kódot! Bár ezt a technológiát sokan elavultnak vagy komplikáltnak tartják, az üzleti világban sokkal elterjedtebb, mint elsőre hinnénk. A QR kód segítségével azonnal a megrendelő oldalra vagy egy informatívabb landing page-re terelhetjük a látogatót. Ezzel gyorsíthatjuk a megrendelés folyamatát, sőt nem is kell minden apró információt egyetlen dokumentumban elhelyeznünk. A komoly érdeklődők információigényét már az online térben tudjuk kielégíteni. 

Nézzük meg, mi történik, ha nem csak nyomtatjuk, de letölthető, lapozható PDF-ként is elérhetővé tesszük a katalógust! Ha nincs kapacitásunk egy önálló webes élmény, például egy speciális katalógusoldal létrehozására, már ezzel is felhasználóbarátabbá tehetjük a katalógus átadását! A letölthető verziót ma már akár videókkal, interaktív anyagokkal is kiegészíthetjük.

Bátran nyúljunk a VR, a kiterjesztett valóság eszközeihez is! Ezeknek segítségével a termékeinket meg lehet jeleníteni például három dimenzióban is, ami pedig számos további értékes információt hordozhat. Nem utolsó sorban segít abban, hogy a potenciális megrendelő kezébe vegye a telefonját a katalógus lapozgatása közben, így akár az online térben is kapcsolatba léphet velünk. 

2. Ne szerkesszük, generáljuk!

Azok a cégek, akik sok termékkel rendelkeznek, a kínálatuk pedig gyakran változik, sok nehézséget tapasztalnak, ha a katalógust kell készíteniük. Előfordulhat, hogy mire az anyag megszületik, a termékpaletta máris megváltozott. A megrendelőket ráadásul ritkán érdekli a teljes kínálat, sokszor csak egy-egy szegmenst szeretnének megtekinteni. Ilyenkor nagyon jól jöhet, ha nem kell kiadványt szerkeszteni. A megfelelő szoftveres háttérrel szerencsére ma már könnyen generálhatunk közel tökéletes katalógust.

Ha cégünk digitális irányítása kellően magas szintű, pontosan láthatjuk, milyen termékeink vannak éppen készleten és hogyan haladunk a gyártással. Ez alapján néhány gombnyomással is lehet katalógust generálni, méghozzá úgy, hogy azt akár egy nyomdakész és esztétikus dokumentumba is exportálni tudjuk. Ezzel a megoldással nem kell állandóan, többféle katalógust készleten tartani. Megszűnik az a probléma is, hogy a megrendelőnek egy hatalmas, sokszor összetett kiadványt kelljen lapozgatnia. Csak azt és annyit kell megmutatnunk a működésünkből, ami őt érdekelheti. 

Kisebb katalógus, könnyebb fókusz

A dokumentumba akár a megrendelő cég logóját, adatait, sőt, a nekik szóló tájékoztató jellegű árkalkulációt is be tudjuk illeszteni. Ezzel a módszerrel időt és pénzt takarítunk meg, ráadásul olyan személyes élményt biztosíthatunk, amelyre a későbbiek során sokkal könnyebb lesz partnerkapcsolatot alapozni. A módszer lehetővé teszi azt is, hogy az értékesítést végző ügynök, vagy akár az ügyfél saját maga nyomtassa ki a katalógust, ha erre szüksége van. Mivel ez a dokumentum valószínűleg kezelhető méretű lesz, a nyomtatást legtöbben szívesen elvégzik saját maguknak, így rengeteget spórolhatunk a nyomdaköltségen. 

3. Tegyük interaktívvá a katalógus összeállítását!

Innen már csak egy lépés, hogy a katalógus összeállítását magára az ügyfélre, a partnerre vagy az ügynökre bízzuk. Az önkiszolgáló rendszerek lehetővé tehetik azt is, hogy a felhasználó saját maga nézze át, szűrje és alakítsa a neki szükséges dokumentumot. Ebben az esetben adott a lehetőség, hogy például egy nagyobb cég beszerzője előzetesen saját magának készítsen árajánlatot, amelyet be tud mutatni a döntéshozóknak. 

Ez a megoldás nem csak nekünk, de a partnereinknek is praktikus. Ezzel a funkcióval ugyanis könnyen elérhetjük, hogy ne csak látogatók, hanem regisztrált felhasználók is legyenek az oldalon. Így közvetlenebb kapcsolatot ápolhatunk velük és elérhetjük, hogy több információt osszanak meg magukról. Ez segít abban, hogy a jövőben még személyre szabottabb ajánlatot készíthessünk nekik. 

Hogyan tudunk ebben segíteni?

Megfelelő szervezés mellett a fenti megoldások alig járnak több költséggel, mint egy esztétikus formátumú, nyomtatott katalógus kivitelezése. Míg azonban a katalógust időről-időre újra kell tervezni, a digitális megoldások, ha nem is örökre, de hosszú évekre szólnak. 


Fejlesztőcégként nem csak a technikai kivitelezésben tudunk segíteni. Tanácsot tudunk adni a rendszerek szervezéséhez és a meglévő megoldások integrációjához is, valamint megtaláljuk a legjobb korszerű megoldásokat - . Nem csak digitális eszközökkel dolgozunk, hanem figyelembe vesszük az emberi tényezőt is, ezért olyan felületet igyekszünk a partnereink kezébe adni, amelynek segítségével könnyedén készíthetnek el bármilyen elemet - katalógust, landoló oldalt, űrlapot -, amelyre a munka során szükség van; akár informatikus szakember közreműködése nélkül is. Csapatunk örömmel fogadja a kihívást, hogy gyorsabb, gazdaságosabb, hatékonyabb rendszert alkothasson.

Keress fel minket bátran!