Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Targetálás a mikroszegmentáció korában

Lívia Bajor

Targetálás a mikroszegmentáció korában

Valószínű, hogy a targetálás és a szegmentálás nem vadidegen fogalom a számodra, marketingesként például biztosan gyakorlod ezeket a tevékenységeket. Nem is kerülhetnéd ki: a mai világban, ahol az online jelenléttel együtt jár napi akár 5000 (!) hirdetés felbukkanása, a hatékony célzás kulcsfontosságú. És azt említettük már, hogy ebből az 5000 hirdetésből átlagosan 10 ragadja meg a fogyasztók figyelmét?

A televízió, a rádió és az újságok korában az információ dömping jóval kisebb volt, mint manapság. A hangsúly a minél szélesebb elérésen volt, nem a szegmentáción vagy a személyre szabott ajánlatokon. Az elmúlt évtizedben azonban előtérbe került a fogyasztói motiváció kérdése, és ezzel az internet kora előtti, demográfiai tényezőkön (például életkor, nem, jövedelem és földrajzi elhelyezkedés) alapuló közönség célzás csillaga leáldozott. Általánosítás helyett, modern CRM rendszerek segítségével, több száz, vagy akár több ezer adatpontot tudunk tűhegypontossággal megkülönböztetni, ezáltal számtalan mikroszegmenst definiálni, és ezek számára egyénileg szabott tartalmat előállítani. Jól hangzik, de milyen szegmensekről is beszélünk? A Gartner szerint ezek a leggyakoribbak:

  • Viselkedés - vásárlási szokások és preferenciák

  • Előnyök - a hirdetett termék funkcionális vagy emocionális haszna

  • Földrajzi elhelyezkedés - regionális hatások és szociológiai trendek

  • Alkalmak - különleges alkalmak, amelyek befolyásolják a vásárlási mintákat

  • Pszichológiai - életstílusok és attitűdök
     

Mivel ezek a szegmensek még mindig kiterjedtek és változatosak, fontos, hogy ezeken belül további mikroszegmenseket alakítsunk ki annak érdekében, hogy nagyobb mértékben kielégíthessük a fogyasztói igényeket. Ha adott szempontok alapján jól definiált mikro-közönségeket hozunk létre, ezzel növelve a közönség “minőségét”, ezek tagjai nagyobb valószínűséggel fognak konvertálni. Milyen lépéseket érdemes tenned ahhoz, hogy ezt elérd? A CJ Media Source a következőket javasolja:
 

  • Légy tisztában a használt adathalmazzal – demográfia, médiafogyasztási szokások, életmódbeli jellemzők, vásárlási motiváció

  • Légy tisztában azzal, hogy kik az ügyfeleid – kik ők, mi a motivációjuk, milyen igényeik vannak

  • Légy tisztában a lehetőségeiddel – közösségi média platformok, nyomtatott sajtó, egyéb online platformok

  • Légy tisztában, hogy mennyire hatékony az elérésed - a megfelelő számú kritérium meghatározása a szűk, de nem túl szűk targetálás érdekében

  • Légy tisztában az optimalizálás fontosságával - milyen tartalmat, kinek, hogyan, mikor, hol prezentálj
     

Ha képbe kerültél a fentiekkel kapcsolatban, nekiállhatsz a mikroszegmentáció soha véget nem érő optimalizálási folyamatának, amely során a tágabb célközönséget lassan egyre kisebb egységekre bontod, így egyre személyre szabottabb tartalmakat generálhatsz. Ez bizony nem egyszerű, de a megfelelő szoftvert használva nagy teher kerülhet le a válladról. Tudj meg többet az ingyenes Liferay DXP demóról, amelynek segítségével úgy mikroszegmentálhatsz, mint egy igazi profi!
 

Források: