Blog home header

Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

Blogok

5 hasznos módszer, hogy felfedezd vásárlóid fájdalompontjait

Ha nem szeretnél napról napra feleslegesen küzdeni azért, hogy magasabb szintre emeld termékeid vagy szolgáltatásaid minőségét, mindenek előtt járj utána vásárlóid legjelentősebb fájdalompontjainak! Igazítsd ezekhez soron következő céljaidat, hogy optimalizálni tudd a fejlesztéseket és az erre szánt időt!  

Ismerősek a “szerintem úgy gondolják, hogy…”, “úgy érzem biztosan bejön/nem jön be a…” és “tuti díjazni fogják, hogy…” kezdetű mondatok? Ez csak természetes, hiszen mielőtt döntéseket hoznál a céged, termékeid, szolgáltatásaid továbbfejlesztése céljából, először mindig a megérzéseidre hallgatsz, feltételezésekbe bocsátkozol. Ezzel addig nincs is probléma, amíg nem csalnak tévútra. Fontos tehát, hogy gondolkozz az ügyfeleid, vásárlóid fejével, de ne felejtsd el, hogy megbízható mérések és komoly adatelemzés nélkül nincs igazoltan hatékony eredmény! Ha erre vágysz, akkor tarts velünk és ismerd meg cikkünkből azt az öt eredményes módszert, amellyel feltérképezheted a legfontosabb fájdalompontokat!

Mit is jelent a fájdalompont fogalma?

Mielőtt beleártanánk magunkat a fájdalompontok feltérképezésébe, járjuk kicsit körbe magát a kifejezést, amely megfelel az angol “pain points” fogalmának. Fájdalompontként tekinthetünk minden olyan kisebb-nagyobb zavaró problémára, melyet ügyfeled,vásárlód akkor tapasztal meg, amikor kapcsolatba kerül cégeddel, szolgáltatásoddal, termékeddel. Írunk néhány tipikus példát:

  • Túl körülményes megrendelni az ételt a honlapon

  • Nehezen lehet megtalálni a site-on a szükséges információkat

  • Túl lassú a webshop

  • Nem lehet kitölteni megfelelően a digitális űrlapot

Ezúttal online oldalról közelítettük meg a témát, de természetesen az offline világban is számos példát találhatunk rá, gondolj csak a rossz logisztikai megoldásokra és sorolhatnánk. Platformtól függetlenül a fájdalompontok közös nevezője, hogy egytől egyig olyan szituációk, amelyek során külső tényezők miatt valaki nem vagy csak nagyon nehezen tud végigvinni valamit, amit szeretne, így ez frusztrációt, negatív élményt ébreszt benne. Ebből fakadóan teljesen mindegy, hogy milyen profilú céged van, hiszen mindenképpen találkozol előbb-utóbb ezzel a jelenséggel. Nézzük hát meg közelebbről, mit tehetsz, hogy felismerd ezeket a hiányosságokat!

1. Kérdezz körbe a kollégáidnál!

Egy csónakban eveztek, közösek a céljaitok, így vélhetően mindannyian szeretnétek a lehető legjobb helyre pozicionálni magatokat a vevők fejében. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, a fájdalompontok felderítésében is össze kell fognotok, ami nem is olyan kis feladat például egy nagyobb szervezet esetében, ahol különböző osztályok különböző hasznos tapasztalatokat szereznek, csak nem tudják megfelelően megosztani egymással a szegmentált vállalati szerkezet miatt. Ha azonban hatékonyan szeretnétek fejlődni, gyűjtsetek össze minden rendelkezésre álló információt és beszéljétek át ezek szerint a következő lépést!

2. Monitorozd az ügyfélszolgálatra érkező hívásokat és panaszokat!

A legtöbb cég esetében elmondható, hogy az ügyfélszolgálati osztály/kolléga fogja fel az értékes vásárlói visszajelzések legjelentősebb részét. Ez a fajta direkt kapcsolat (telefonhívások, online chat, social média platformok visszajelzései, stb.) az ügyfelekkel rendkívül hasznos a fájdalompontok felfedezéséhez. Ne felejtkezz meg erről!

3. Gondolkodj a vásárlóid fejével!

Örök marketing klasszikus, nem véletlenül! Ha valóban kíváncsi vagy a vevőid fájdalompontjaira, egyszerűen csak járd végig azt a folyamatot, amelyet egy ismeretlen vásárló, aki kapcsolatba kíván lépni cégeddel! Amint megtapasztalod, milyen érzés ebben a minőségben működni az adott szituációban, rögtön közelebb kerülsz az igazsághoz és rálátást nyersz a korrigálandó területekre.   

4. Kérdezd meg közvetlenül a vevőidet!

Hát nem kézenfekvő? Mégsem olyan egyszerű, mint gondolnád, hiszen minden a jól feltett kérdéseken múlik. Íme néhány ökölszabály:

  • Készíts online kérdőívet, de ha van rá mód, válaszd a személyes interjút!

  • Ha az utóbbit választod, a legfontosabb szabály, hogy hallgass és figyelj, majd tegyél fel visszautaló kérdéseket az elhangzottakra. Koncentrálj a mélyebb jelentéstartalomra!

  • Felejtsd el az eldöntendő kérdéseket, alkalmazd inkább a kifejtendő kérdéseket, amelyekre nem elég csak egy-két szavas választ adni.

  • Próbálj annyi embert elérni, meghallgatni, amennyit csak lehet!

  • Keresd a mintát: a gyakran visszatérő, ismétlődő problémák minden bizonnyal a fontosabb fájdalompontok közé tartoznak!

5. Gyűjts adatot és analizáld!

Rengeteg adat, nyomon követhető ügyfelek, kapcsolódási pontok, egyértelmű trendek, átláthatóság: ezek a fő komponensei a Liferay Digitális Élmény Platformjának (Digital Experience Platform), amely nem csak új vásárlók szerzésében segíthet, hanem a régiek megtartásában. Ha úgy érzed, te is szeretnéd, hogy céged a következő szintre léphessen az analitikában és az ügyfél megtartásban, ismerd meg jobban ezt a költséghatékony rendszert, amelynek díjmentes demóját ide kattintva érheted el!