Blog home header

Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

Blogok

Kalandozások a digitális transzformácó sűrűjében

Digitális megoldások korában nem lehet eléggé hangsúlyozni a digitális élmény (digital experience) jelentőségét, amely meghatározó minden olyan vállalkozás számára, mely online csatornákon képviseli magát. Ha szeretnél többet megtudni a digitalizációról, akkor tarts velünk blog sorozatunkban, amelyben körüljárjuk a téma legfontosabb fogalmait és alapkérdéseit.

A digitális korszakban, amelyben élünk olyan új kifejezések épültek be a nyelvünkbe mint a digitális élmény (digital experience), a digitális felhasználói élmény (digital customer experience) vagy a digitális transzformáció (digital transformation) és szinte napról-napra újabbakkal találkozhatunk. Nem csoda, hogy olykor könnyű belezavarodni a hasonló, sokszor részben egymást fedő fogalmak hálójába. Segítünk eligazodni!

Mit jelent a digitális élmény (digital experience) ?

A digitális élmény (digital experience, röviden DX) nem más, mint a felhasználó (például ügyfél, partner, munkavállaló) és a szervezet (általánosságban véve a vállalat) közötti, digitális technológiák által létrejött kapcsolat. A digitális élményhez tehát három komponens szükséges:

  • digitális platform (weboldal, mobil applikáció vagy bármilyen okos eszköz), amelyen keresztül létrejöhet a kapcsolat,

  • egy felhasználó,

  • egy szervezet (vállalat)
     

A technológia azonban önmagában nem elegendő a megfelelő digitális élményhez. Mire is gondolunk pontosan? Íme egy szemléletes példa: egy beszkennelt (vagyis digitalizált) dokumentum mindaddig nem több egy darab papírnál, amíg egy kereszthivatkozásokkal, automatikus fordításokkal vagy éppen elektronikus aláírással kiegészített PDF-ként le nem mented azt. Láthatod, hogy digitális élmény nem létezik digitalizált folyamatok nélkül, azonban ebben a fogalomban sokkal inkább a felhasználók, azaz a vásárlók igénye kerül fókuszba, nem maguk az eszközök, a konkrét információtechnológia. Ha szeretnéd, hogy vásárlóid pozitív digitális élményt köthessenek a cégedhez, érdemes alaposan átgondolnod, hogy könnyítheted meg számukra a digitális térben történő találkozást. Lényegében tehát arról van szó, milyen rendszert és digitális stratégiát alkalmazz, hogy megoldást kínálj felhasználóid problémáira, többek között hogyan optimalizáld a vásárlási folyamataikat vagy hogyan javítsd a kapcsolatfelvétel lehetőségeit.
 

Mi a különbség? - Digitális felhasználói élmény és digitális élmény

A digitális élmény és a digitális felhasználói élmény (digital customer experience) között sok a kapcsolódási pont, hiszen mindkettő a felhasználó és a szervezet kapcsolatán alapszik, de akadnak fontos különbségek. A digitális élmény egy igen széles kategória, mely számos olyan digitális csatornát foglal magába, melyet a szervezetek manapság használnak. Az egyéni interakciókról és kapcsolódási pontokról szól, míg a digitális felhasználói élmény (azaz DCX) komplexen az összes ilyen interakciót és kapcsolati pontot magába foglalja. Ilyen többek között a felhasználói felület, az azonnali válaszkészség, a weboldal designja, használhatósága, a kapcsolatteremtés és a kommunikáció lehetőségei vagy akár valós idejű adatok elérhetősége.

4 alapvetés a digitális felhasználói élménnyel kapcsolatban
 

  • Az ügyfeleket nem különösebben érdekli, hogy valami “digitális” vagy “nem-digitális”. Számukra csak az a fontos, hogy a lehető legkényelmesebben és leggyorsabban kielégítsék az igényeiket (felvehessék a kapcsolatot a cégeddel, könnyen elérjék a szükséges infókat, online vásárolhassanak stb.). Napjainkra tehát teljességgel összemosódtak a korábban világosan érzékelhető határok az online és offline szolgáltatások között.

  • A digitális felhasználói élmény (DCX) nem pusztán technológián vagy stratégián múlik, hiszen még azoknál a vállalatoknál is kiemelt figyelmet kell fordítani a vevőközpontú szemlélet fejlesztésére, amelyek jól alkalmazzák a legmodernebb technológiákat. Egy a fontos: vásárlód/felhasználód elégedett legyen!

  • A digitális felhasználói élmény (DCX) nem csak értékesítésről és marketingről szól, bár sok cég, vállalat ezekre, azaz a kereskedelemre összpontosítja erőforrásait. Azonban az ügyfelek kiszolgálása, a lojalitásuk megalapozása, az elkötelezettségük növelése legalább ennyire fontos cél! Minden cég számára tanulsággal szolgálna, ha vásárlóik életciklusának elemzésével teljesebb képre törekednének és így a felhasználói igények mentén fejlődhetnének.

  • A digitális felhasználói élmény (DCX) nem csak digitális márkák esetén fontos. Manapság minden vállalat számára elengedhetetlen az optimális digitális jelenlét, hiszen a vevők főként online platformokon tájékozódnak vásárlás előtt. Ugye te is emlékszel a mondásra: “ami/aki nincs fent a neten, nem is létezik!”?

De hogyan tedd meg az első lépéseket?
 

Sajnos vagy sem, fontos tudnod, hogy nincs mindenki számára egységesen alkalmazható séma, mellyel tökélyre fejleszthető a digitális stratégia. Mivel valamennyi üzlet és vállalkozás különböző, minden egyes megtett lépés a célközönségtől függ. Viszont egy dolgot biztosan tanácsolhatunk, amely nem más mint a következetesség: vásárlóid egyszerűséget, közérthetőséget és persze kiszámíthatóságot, gördülékenységet várnak tőled. Mire gondolunk?
 

Képzeld el, hogy egy online űrlapot kezdesz kitölteni, melyet később mobiltelefonon tudsz csak befejezni. Ha ilyenkor elölről kell kezdened a pötyögést, nem csak bosszús leszel, hanem nagy valószínűséggel nem viszed végig a folyamatot. Ha azonban minden a kezedre játszik (könnyen használható felület, megjegyzett adatok, stb.), akkor semmi nem áll útjába annak, hogy elintézd, amit szeretnél és pozitív élménnyel zárd az interakciót. Valójában ebben segíthet igazán egy integrált háttérrendszer; egy olyan szoftver mint a Liferay Digital Experience Platformja, mely:
 

  • Egy komplex, integrált platformon kapcsolja össze a pozitív digitális felhasználói élményhez és az optimálizált üzleti folyamatokhoz szükséges dolgokat

  • Segít feltérképezni a teljes vásárlói életciklust, a vásárlási folyamatokat

  • Segít kapcsolódni a célközönségeddel

Ha szeretnél többet megtudni erről a rendszerről, próbáld ki a Liferay DXP ingyenes demóját, amely megmutatja, hogyan fejlesztheted ugrásszerűen a digitális stratégiádat!