Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Affiliate marketing felpörgetve - ezért éri meg digitalizálni

Tóth Enikő

Affiliate marketing felpörgetve - ezért éri meg digitalizálni

Az affiliate marketing napjaink egyik leghatékonyabb értékesítési megoldása. Nem saját magunknak kell elnyernünk az ügyfél bizalmát. Ebben olyan ügynökök segítenek nekünk, aki már túl vannak ezen és tudják, mire van szüksége a portfólióból a hozzájuk fordulóknak. A digitalizációval az ügynöki munka még hatékonyabb lehet - persze csak ha nem engedjünk ki a kezünkből az irányítást.

Ezért éri meg az affiliate marketing

Az affiliate marketing lényege, hogy a terméket nem a gyártó vagy forgalmazó értékesíti. Az üzletek egy-egy ügynök közreműködésével köttetnek. Ennek az együttműködésnek sok formája működik. Van, aki teljes állásban foglalkozik különböző termékek értékesítésével, például pénzügyi tanácsadó és több pénzintézet vagy biztosító termékeiből segít választani az ügyfeleinek.

 

Mások számára az affiliate tevékenység egy lehetőség arra, hogy kihasználják az szakmájuk vagy hobbijuk “mellékhatását”. Sok fodrász szerződik például valamilyen kozmetikai céggel és árulja a termékeit a vendégeknek. De affiliate marketing az is, amikor a bloggerek, influencerek gyakorlatilag bérbe adják a felületeiket és valamilyen terméket árusítanak ott.

 

Ha az affiliate marketinget helyesen és becsülettel végzik, akkor mindenkinek megéri:

 

  • Az ügynök a sikeres eladások után jutalékot kap.

  • Az ügyfél teljesen személyre szabott ajánlatot kap, gyakran olyan embertől, akit már egyébként is ismer, akiben megbízik.

  • A cég olyan ügyfeleket ér el, akiket más eszközökkel talán nem is tudna megközelíteni. Az ügynökök elvégzik a marketing tevékenység egyik legnehezebb részét: az ügyféledukációt.

 

Egy boldog világban az affiliate marketing nagyjából így működne: 1.) A cég beáldozza a marketing költséget, és az ügynöknek fizeti ki azt, de csak akkor, ha sikeres az értékesítés. 2.) Az ügynök kihasználja a kapcsolati hálóját, a saját márkáját vagy a meggyőzőképességét. Eladja a terméket és gondoskodik az ügyfél igényeiről a jutalékért cserébe. 3.) Az ügyfél unalmas hirdetések helyett egy sokkal személyesebb értékesítési móddal találkozik. Ahelyett, hogy drága reklámokat látna, jó esetben egy szimpatikus ember vagy a kedvenc influenszere mutatni neki utat a szerződéskötés során.

 

Csakhogy a képlet ennyire nem egyszerű.

Ismerd meg az affiliate marketing korszerű digitális megoldásait!

Mik az affiliate marketing hátrányai?

Az affiliate értékesítés legnagyobb hátránya az, ami a cégünk szempontjából a legnagyobb előnye is. Nem mi magunk végezzük az eladást. A vállalatunk teljesítménye, jó híre, sorsa az ügynökeink kezében van.

 

Az ügynökök számára az eladások sokszor húsba vágó kérdést jelentenek, így könnyen olyan módszerekhez folyamodhatnak, amelyeket egy cég nem vállalhat fel vagy nem tenne meg.

 

Gyakori probléma például, hogy a vállalkozások egyetemistáknak ajánlanak ügynöki pozíciót. Ők általában sok emberrel találkoznak és szívesen dolgoznak a - sokszor szerény - mellékjövedelem fejében. A legtöbbször azonban a termékeket a baráti körükben értékesítik. A törékeny anyagi helyzetű diákok pedig sokszor nagyobb adminisztrációs terhet jelentenek, mint amennyi hasznot hoznak.

 

Az ügynökök egy része nem csupán egy cég termékeit ajánlja. A biztosítási piacon gyakori, hogy valaki több szolgáltató csomagjait is próbálja kiajánlani. Egy-egy beszélgetésben óhatatlanul elhangozhatnak olyan információk a termékünkről, amelyet nem szeretnénk kommunikálni - például hogy a termékünk drága a piacon, vagy hogy csak az első év éri meg jobban, hosszú távon nem érdemes szerződni velünk.

 

Végül, de nem utolsó sorban a termék könnyen jelenhet meg olyan környezetben, amelyben nem igazán szeretnénk. Sok ügynök próbálkozik azzal, hogy a saját honlapján vagy Facebook oldalán igyekszik értékesíteni a terméket. Így kerülhet a gondosan felépített márkanevünk olyan kontextusba, amelyet nem tudunk befolyásolni.

Megteremthető az egyensúly?

Fontos kiemelni, hogy a fent említett problémák nem feltétlenül abból fakadnak, hogy az ügynökök nem becsületesen, körültekintően és magas szakmai színvonalon végzik a munkájukat. Az ő szerepük sem egyszerű: marketingesek, ügyfélszolgálatosok, területi képviselők egy személyben, ráadásul sokszor egy kaotikus rendszerben.

 

Mit tehetünk azért, hogy felhőten maradjon a kapcsolatunk?

 

  • Informáljunk! Vagyis figyeljünk oda rá, hogy az ügynökök megfelelő ütemben, számukra feldolgozható módon mindent megtudjanak a termékeinkről. A közös tréningek, kiadványok, szemináriumok és workshopok segítik a hatékony technikák elsajátítását és megelőzik a “márkabeleseteket”.

  • Monitorozzunk! Ellenőrizzük a partnereink kommunikációját! Nézzük meg, minden a tervek szerint zajlik-e! Ha szükséges, avatkozzunk be! Ez sokszor nem büntetést, vagy a viszony felbontását, sokkal inkább segítséget, tanácsadást jelent.

  • Biztosítsunk eszközöket! Katalógusok, megrendelőlapok, névjegykártyák, reprezentációs ajándékok, brosúrák, tesztek… Rengeteg olyan anyagot tudunk készíteni, amelyek hasznosak az ügynökeink számára. Adjunk a kezükbe minél több olyan eszközt, amellyel segíteni tudjuk a sikeres, minőségi értékesítést.

 

Ha nem engedjük el az affiliate partnerek kezét, mindannyian jól járunk. A megfelelő háttérrel sokkal könnyebb az értékesítés, ha pedig a szabályokat is tisztázzuk, a saját arculatunkat sem kell félteni.

Korszerű digitális rendszerekkel nem kell elengednünk az affiliate partnereink kezét és nyomon követhetjük a folyamatokat.

Miért éri meg a folyamatot digitalizálni?

Nem csak megéri, de napjainkban a legtöbb rendszer nem is működtethető digitális adminisztráció nélkül. A kérdés csak az, hogy pontosan milyen mélységig zajlott le ez a folyamat.

 

Már önmagában azzal sokat lehet nyerni, ha az ügynök és a cég között működik valamilyen fajta adminisztrációs rendszer. Ennek a segítségével mind a két fél követni tudja például az üzletkötések számát vagy hogy milyen aktuális változások történtek az adott cég működésében.


Egy ilyen rendszerben lehet készíteni például:

 

  • “Nyomtasd magad” típusú katalógusokat, reklámanyagokat, adatlapokat és regisztrációs íveket. Ezek biztosítják, hogy az ügynökök mindig a legfrissebb anyagokkal dolgozhassanak, postázási díj, késedelem vagy nyomtatási költségek nélkül.

  • Hírleveleket, időzítve, akár teljesen egyéni igényekre szabható tartalommal. Vagyis azonnal, pontos, akár interaktív információval lehet ellátni bárkit.

  • Dinamikusan frissülő tudástárakat. Ezek a jól kereshető és könnyen karbantartható adatbázisok biztosítják, hogy a partnerek mindig a legfrissebb, legbiztosabb adatokkal dolgozhassanak. Egy ilyen “GYIK” oldal akár a munka közben felmerülő kérdésekkel is bővíthető.

 

De létezik ennél fejlettebb szint is. Van, ahol a cégek tulajdonképpen az egész felületet “kölcsönadják” a partnereiknek.

 

A regisztrációs linkek rendszere például régóta ismert az online affiliate marketing rendszerében. Az ügynök ilyenkor csupán egy linket küld a leendő ügyfélnek. Ezen a linken keresztül az ügyfél maga tud regisztrálni, a rendszer pedig számon tartja, kinek az ajánlásával érkezett.

 

A mai technológia már azt is lehetővé teszi, hogy ezek a folyamatok az ügynök saját oldalán menjenek végbe. Akár arra is lehetőség van, hogy az affiliate partner a saját weboldalába ágyazva jelenítsen meg különböző, a cégtől származó dinamikus tartalmakat.

 

Megtehetjük, hogy az eddig főleg személyes megkereséssel, vagy a saját, fizikai boltjukban árusító partnereknek saját honlapot generálunk. Akár azt is megtehetjük, hogy az általunk készített honlap valamilyen szintű testreszabását engedélyezzük. Ezzel viszonylag egyenletes színvonalú reklámfelületet nyerünk, de a partnerünk is szabadon használhatja - akár a saját üzlete, vállalkozása népszerűsítéséhez is.

 

Különböző beépülő modulokkal a már meglévő webes felületbe is integrálhatunk saját digitális megoldásokat. Ezzel pedig gyakorlatilag bármelyik affiliate partnerünk weblapját bekapcsolhatjuk a saját rendszerünkbe.

 

Ezeknek a technikáknak a segítségével sokkal jobban mérhetővé és ellenőrizhetővé válik a legtöbb folyamat. Akár azt is követni tudjuk, mikor, ki, hol osztotta meg a weboldal linkjét, melyek a látogatások csúcsidőszakai, vagy melyik partnerünk milyen aktívan használja a tartalmainkat.

Kövesd nyomon az affiliate marketing folyamatait, tartsd kezedben az irányítást és maradj naprakész!

A digitalizációval tehát kiküszöbölhető az ügynöki értékesítés szinte összes hátránya. A digitális megoldások:

 

  • gyors információáramlást tesznek lehetővé

  • mérhetővé és követhetővé teszik az eredményeket.

  • segítik az egységes céges arculat megteremtését, de legalább is jobb minőségű hátteret teremtenek a munkához.

Miben tud segíteni a Webtown?

Az elmúlt években számos portálrendszer fejlesztésében vettünk részt. Ez nem csak web- és szoftverfejlesztői munka. Gyakran magában foglalja a folyamattervezést és az üzleti és marketing tanácsadást is, illetve sokszor a meglévő rendszer felújítása a feladatunk. Ennek köszönhetően számos technikai megoldást és sok különféle értékesítési modellt láttunk már. Minden ügyfelünknek biztonságos, stabil és kényelmes felületet eredményező lehetőségeket tudunk kínálni.

 

A Liferay DXP telepítésével rugalmasan kezelhető, akár több, önálló portálként funkcionáló oldalt is kiszolgáló tartalomkezelési megoldást kaphatunk. Ez ideális akkor, ha teljes oldalakat szeretnénk a partnereink kezébe adni, de akkor is, ha szeretnénk teljesen személyre szabott tartalmat mutatni a munkatársainknak, esetleg azok ügyfeleinek is.

Természetesen minden általunk kínált rendszer fejleszthető és a vállalkozás igényeire szabható. Szükség esetén nem csak a szoftvert, de a teljes rendszert is meg tudjuk tervezni - ezzel pedig a legkülönlegesebb modellek is megvalósíthatók. Az affiliate marketing egyébként is hatékony eszköz a digitális világban, ahol még könnyebben és kényelmesebben használható.