Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

Digitális transzformáció: elő a mobillal!

Tóth Enikő

Digitális transzformáció: elő a mobillal!

Ma már szinte nincs is olyan vállalkozás, amelynek ne lenne szüksége arra, hogy digitalizálja az ügyintézést. Az egyéni vállalkozóknak kötelező elektronikusan benyújtani a bevallásaikat, a webshopok rendeléseit nem is éri meg papír alapon kezelni, a rengeteg megrendelési paraméter kézi feldolgozása pedig növeli a hibalehetőséget. A vállalatok digitalizációja egyre magasabb szinten valósul meg. Van egy terület viszont, amit mindenki elhanyagol. Még mindig kevés cég használja ki a mobil technológia nyújtotta előnyöket a digitális folyamatokban.

Milyen a valódi digitális transzformáció?

Nem minden digitális transzformáció, ami annak látszik. Sajnos még most is sok cég megelégszik azzal, hogy különböző adatbázis-kezelési programokat használ, vagy e-mailben küldi ki a bérpapírokat nyomtatás és postai levelezés helyett. Maga a transzformáció lényegesen többet jelent annál, mint hogy ezentúl az adatokat digitálisan tárolják vagy továbbítják. Ahhoz, hogy az átállás teljesen megvalósuljon, egy komplex, adatbeviteli és -feldolgozó rendszert kell kiépíteni.
Az igazán kiforrott digitalizáció azt jelenti, bárhol hozzáférhetünk a céges rendszerhez

A legszemléletesebb példa erre talán a könyvtáraké. Egészen más hatékonysággal működik egy olyan gyűjtemény, ahol belépve le kell adni az olvasójegyet a könyvtárosnak, ki kell tölteni a raktáros számára a kérőlapot, megvárni, míg a számítógépes adatbázisban megtalálják az adott kötet helyét, majd írásban és elektronikusan is rögzítik a kölcsönzés tényét; mint egy olyan, ahol akár otthonról, mobiltelefonról is kikérhetjük az adott kötetet, majd akár a telefonunkra küldött QR kód beolvasásával is azonosíthatjuk magunkat és a könyv kódjának beszkennelése után távozhatunk is a kikölcsönzött példánnyal.

Abban a cégben, ahol a digitális átállás már megvalósult, a lehető legtöbb adat bevitele, feldolgozása és továbbítása is automatizálva történik, minimális beavatkozással, elektronikusan. Egy-egy ilyen munkahelyen a dolgozók általában belépnek “A Rendszerbe”, felveszik a munkát, elvégzik a szükséges műveleteket, majd rögzítik az eredményt.

Mi a jelentősége a mobilplatformnak a folyamatban?

Azok a cégek, akiknél már lezajlott a teljes digitális átállás, általában igyekeznek minél hatékonyabbá és kényelmesebbé tenni a folyamatokat mind saját maguk, mind pedig  ügyfeleik számára. Ezt célzó intézkedés lehet például:

Szinte minden, magas szinten digitalizált rendszer esetében felmerül az igény arra, hogy “A Rendszer” hordozható legyen, vagyis bizonyos feladatokat el lehessen végezni otthonról, akár a céges laptopon, akár a felhasználó saját eszközén keresztül. Erre ma már számos megoldás létezik. Sok cégnél már a weben keresztül is lehet munkát végezni, nem kell a céges hálózatra bejelentkezni egy-egy folyamat során. Vannak teljesen távmunkában működtetett vállalkozások is, ahol a cég munkatársai egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán találkoznak egymással személyesen.

Ha már a hordozhatóság megjelenik szempontként, logikus lenne, hogy a munkához szükséges felületeket mobil eszközről is el lehessen érni. Ez rengeteg pozitívummal jár:

  • A mobil eszközökkel azonnal, akár útközben is elintézhetők egyes ügyek. Nem kell számítógépet vinni a távoli munkaterületre, a kézbesítőnek, futárnak sem kell laptopot hordoznia.
  • Az internetezés belépő szintű eszköze ma már az okostelefon, nem pedig az asztali számítógép. Sokan - legalábbis otthon - csak ilyen készülékkel rendelkeznek.

A telefonok kiváló beviteli eszközök. Alkalmasak fénykép készítésére, QR kód olvasásra, hang és videó továbbítására.
A belépő szintű eszköz ma már az okostelefon.

A munka jelentősen meggyorsítható például, ha a műszakvezető a telefonjáról akkor is elfogadhat egy szabadságigényt, ha éppen nem az irodában, hanem a szerelőcsarnokban tartózkodik. Gyorsabb az adminisztráció, ha az ügyféllel tárgyaló ügynök egy tableten  azonnal felviheti az adatokat. Olcsóbb az eszközbeszerzés, ha a helyszínre érkező szerelő egy egyszerű mobillal is beolvashatja az elromlott készülék kódját, valamilyen direkt erre a célra gyártott olvasó helyett.

Miért nem kell tartani a mobil technológiától?

Bár telefonról dolgozni sokszor mindenkinek kényelmesebb, a vállalati digitális transzformációban ez a technológia meglepően kicsi szerepet kap. A cégeknek általában két dologra hivatkoznak, ha a mobilok bevonása ellen kell érvelni:

  • A mobilalkalmazás fejlesztése drága, költséges ezeket az eszközöket is bevezetni a hálózatba.
  • A telefonok használata nem biztonságos. Könnyű elveszíteni az eszközt, nehéz dolgozni vele a zárt rendszerben, ráadásul a felhasználói fegyelmet sem egyszerű betartatni.

Néhány éve még bármelyik érv megállta volna a helyét. Mára azonban már könnyű áthidalni az asztali és a mobil technológia közötti szakadékokat.

Az általunk használt egyik megoldás a Liferay DXP. Ennek a technológiának a segítségével reszponzív felületet és mobil böngészőben is tökéletesen működő alkalmazásokat lehet létrehozni - így nem feltétlenül van szükség dedikált app fejlesztésére. A technológia előnye, hogy a webes alkalmazások szinte bármilyen platformon működnek. Betölthetők akár egy okosóra aprócska, vagy egy okostévé hatalmas kijelzőjén is.

Lehetőség van arra is, hogy az általunk fejlesztett modulokat már meglévő weboldalakba vagy natív appokba is integráljuk, így a meglévő technika gyökeres módosítására sincs feltétlenül szükség.
Az okostelefont olyan helyekre is magunkkal vihetjük, ahol bonyolult lenne számítógépet használni.

A felhasználói szintek kezelése szintén biztonságosan megoldható. A telefonok akár a biológiai azonosító jegyek használatát is lehetővé teszik, így az ellopott, vagy elveszített eszközökön sem lehet belépni, hiszen az alkalmazás csak a tulajdonos hangjával, ujjlenyomatával vagy arcfelismeréssel aktiválható.

A mobil technológia jelentősen csökkentheti a költségeket. A belépő szintű eszközök használatával olyan munkavállalók is bevonhatók, akik másképpen nem, vagy nem bármikor tudnának csatlakozni a céges rendszerhez. A hordozható eszközök praktikusabbá és gyorsabbá tehetik az ügyintézést, sőt, sok esetben akár drága célkészülékeket is képesek lehetnek kiváltani.

Megfelelő technológia alkalmazásával és a meglévő rendszerek összehangolásával a mobiltelefonok és tabletek használata nem jelent felesleges többletköltséget vagy extra kockázatot. Örömmel segítünk abban, hogy ezeknek a készülékeknek is megtaláljuk a helyet a digitalizált vállalati folyamatok világában!