Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null E-commerce stratégia nehéz időkre

Tóth Enikő

E-commerce stratégia nehéz időkre

A koronavírus-járvány, a nyomában érkező bizonytalanság és gazdasági recesszió rányomja a bélyegét a vásárlási kedvre. Nem csak a fizetőképes kereslet csökkent, komoly probléma az is, hogy sokan elodázzák a nagyobb befektetéseket, kiadásokat. Sok cégnek sovány vigaszt jelent, hogy elég egy pillanatnyi stabilitás is ahhoz, hogy mégis befusson egy-egy nagyobb megrendelés. Az online értékesítésnek is vannak költségei, így az e-commerce-re alapozó vállalkozások éppúgy küzdenek a fennmaradásért, mint a forgalmukat veszett, vagy hosszabb időre bezárni kényszerülő boltok. Szerencsére okos stratégiával a károkat hatékonyan lehet csökkenteni.

A válság és az e-kereskedelem

A jelenlegi válság a kereskedőket több szempontból is érzékenyen érinti. Nem csupán a fizetőképes kereslet csökkenése miatt szűkülő piaccal kell megküzdeniük. Komoly probléma az is, hogy át kell alakítani a működésüket. Változik a fizikai üzletek nyitva tartása, bonyolultabb megszervezni a háttérben dolgozók biztonságos munkavégzését, egészségvédelmi eljárásokat kell bevezetni a vásárlási folyamat szinte minden pontján. Emellett akadozik a szállítás. Ez nem csak a nyersanyag és az egyéb árutípusok utánpótlását veszélyezteti. A futárszolgálatok is túlterheltek, drágább, nehezebb pontosan teljesíteni a megrendelők felé.
Néhány területen az offline vásárlás volt jellemző. A vírus miatt sokan online rendelésre váltottak

Az e-kereskedelemre alapozó cégek csupán annyival vannak könnyebb helyzetben a fizikai üzletekhez képest, hogy a legszigorúbb intézkedések idején sem kellett leállniuk. Az online értékesítésnek is megvannak viszont a maga nehézségei:

  • Megnőhet a rendelésszám. Ezt sokszor nehéz a távmunkára kényszerült, vagy csökkentett létszámban dolgozó személyzettel teljesíteni. Stresszesebb a környezet, megnőhet a fluktuáció, romolhat az ügyfelek elégedettsége.
  • Növekedhetnek a működéssel kapcsolatos költségek. Nagyobb a kereslet az e-commerce-ben jártas szakemberek munkájára, így nőnek a bérköltségek. Új versenytársak jelenthetnek meg a piacon, a fizikai konkurencia is beléphet az online térbe, emiatt növekednek a marketing költségek is.
  • Drágul a vásárlószerzés. A szűkebb piac, a nagyobb konkurencia és a csökkenő vásárlási kedv sok cég számára azt jelenti: nem tudnak terjeszkedni vagy nehezebben szereznek vásárlókat.

Az online értékesítés szerepe és az internetes csatornákon bonyolított vásárlások száma megnőtt, így az e-kereskedelemre alapozó cégek akár a válság nyertesei is lehetnének. Ez azonban nem egy esetben pirruszi győzelem. Bár látszólag nő a forgalom, a profit csökken, sőt, bizonyos esetekben az üzlet akár veszteségesbe is fordulhat. Ennek elkerülése alapos felkészültséget kíván. Íme néhány tipp, amely segíthet mérsékelni a negatív hatást!

  1. Semmit a kéznek!

Az “érintésmentesség” nem csak a vírus elleni védekezés miatt jön jól. Ha az áru kevesebb kézen megy keresztül - akár szó szerint, akár átvitt értelemben - az azt jelenti, hogy kevesebb munkára volt szükség ahhoz, hogy a gyárból a fogyasztóhoz kerüljön. A manuális folyamatok kiváltásával gyorsítani lehet a kiszolgálást és csökkenteni a személyi költségeket.

Az “érintésmentesség” nem csak a vírus elleni védekezés miatt fontos

A legtöbb cég ma már digitális irányításra törekszik, a “digitális munkavégzés” pedig ma már egyet jelent a home office és a távmunka intézményével. A probléma viszont az, hogy a digitális transzformáció sok vállalatnál csak látszólagos. Bár a raktárkészletet már nem kockás papíron menedzselik, egy-egy folyamatban még mindig nagy szerep jut a manuális munkának.

A megrendelés adatai nem továbbítódnak például közvetlenül a raktárhoz vagy a kiszállítást végző céghez. A csomagcímke valójában már abban a pillanatban automatikusan elkészülhetne, hogy a látogató leadta a rendelést. Ehelyett a címzést minden alkalommal manuálisan kell elvégezni.

Itt az idő felülvizsgálni ezeket a folyamatokat és ahol csak lehet, magasabb szintre emelni a digitalizációt. Ez a jelenlegi helyzetben több szempontból nyerő stratégia:

  • Könnyebb biztonságos munkakörülményeket biztosítani. Távmunkában is hatékonyan végezhetők a feladatok.
  • Kevesebb munkaerőre van szükség a rendelések teljesítéséhez. Csökkennek a személyi költségek és stabilabb a működés - akkor sem kell például leállni, ha a munkatársak egy része karanténba kényszerül.
  • Gyorsul a munka, így kompenzálható például a szállítási késés.

Az automatizálás nem csak a koronavírus elleni védekezés idején lesz hasznos. Ez a befektetés a válság utáni életben is jövedelmezőbb lehet.

  1. A kényelem mindenek előtt!

A szállítási késések, a versenytársak megváltozott stratégiája, az átíródott fogyasztói szokások rövid idő alatt alaposan átrendezték a piacot. A mostani körülmények között nem egyszerű versenyezni. Már nem csak az árak számítanak. Sok múlhat a szállítás gyorsaságán, vagy akár azon is, hogy mennyire kényelmes megvásárolni az adott terméket.

Az egyéni fogyasztók szokásai is alaposan megváltoztak. A kijárási korlátozások idején sokszor azok is felfedezték az internetes rendelés előnyeit, akik korábban ódzkodtak ettől. Sok üzlet állt át online működésre. Sok olyan webes értékesítő kapott új konkurenciát, aki a maga szektorában eddig uralta az internetes piacot.

Ahogyan az online vásárlás egyre inkább a mindennapok része lett, a vásárlói igények is nőttek. Egyre kevésbé jellemző, hogy a látogatók kompromisszumot kössenek és vállaljanak egy bonyolultabb vásárlási folyamatot például azért, hogy néhány száz forinttal olcsóbban jussanak a termékhez. Az UX-dizájn és a vásárló kényelmét célzó szolgáltatások ma már kulcsfontosságúak a rendszerben. Ide tartozhat például a:

  • változatos fizetési lehetőségek biztosítása. A bankkártya-elfogadás mellett érdemes a különböző fizetési rendszerek (PayPal, Barion, Skrill, Neteller, stb.) szolgáltatásait is beépíteni az oldalba.
  • egyszerű, gyors kosár folyamat. A vásárlás véglegesítésénél akár 3-4 oldal megjelenítésére is szükség van. A megfelelő betöltési sebesség létfontosságú ahhoz, hogy ne veszítsük el a látogatót a hosszas kitöltés miatt.
  • hozzáadott értékek: fórum, support oldal, chatbot, utánkövetés, stb.

Még szembetűnőbb a helyzet, ha B2B értékesítésről van szó. Ezen a területen különösen igaz, hogy a vásárlók hajlandók akár extrán is fizetni a kényelemért. Ha gyorsabb és átláthatóbb folyamatot tudunk kínálni a céges partnernek, számára a vásárlás akkor is megérheti, ha kevésbé kedvezőbb árakat vagy lassúbb szállítást tudunk biztosítani.

A B2B kereskedelemben és szolgáltatásnyújtásban az egyik legjobb befektetés a partneroldal létrehozása. Ezzel egy olyan eszközt adunk a velünk kapcsolatban álló vállalkozás kezébe, amelyet szervesen beépíthet a saját folyamataiba. Ezzel megkönnyíthetjük a partnercég munkáját és csökkenthetjük a saját feladataink mennyiségét is. A partneroldal ráadásul erős kapocs. Egy ilyen jól működő megoldást kár lenne kiváltani, csak azért, mert a beszállító átmenetileg nehézségekkel küzd vagy éppen vesztésre áll az árversenyben. A partneroldal a hosszútávú kapcsolat garanciája.

  1. Gondolkodj előfizetésben!

A kényelem non-plus-ultrája, ha a vágyott terméket meg sem kell rendelni: az magától megérkezik. Ez egyáltalán nem annyira elrugaszkodott gondolat, mint amennyire hangzik. A gyakorlati megvalósításhoz nincs is másra szükség, mint előfizetésre.

Amikor csak lehetséges, érdemes előfizetéses modellben gondolkodni, különösen válság idején. Az előfizetés azt jelenti: legalább néhány hétig, hónapig fix megrendelésekkel kalkulálhatunk, akkor is, ha a piac ezalatt változik. A partneroldal kialakításához hasonlóan az előfizetés is kapocs lehet a vevővel. Ezen a szálon keresztül könnyebb újra felvenni a kapcsolatot, “ráértékesíteni” a már meglévő rendelésekre.

Előfizetéses modellre váltani nem csak szolgáltatások esetében lehetséges. Némi kreativitással a termékek esetében is kialakíthatunk ilyen módszert. Íme néhány ötlet:

  • Havi ajándékcsomagok. Külföldön már hódítanak a különböző tematikus csomagok, de Magyarországon is egyre gyakrabban lehet találkozni az előfizethető meglepetés boxokkal. Bár a gazdasági visszaesés idején ez nem tűnik a legjobban eladható koncepciónak, érdemes lehet megfontolni a bevezetését. A meglepetés vagy kóstoló csomagot havonta más-más termékekből állíthatjuk össze. Az előfizetéssel nem csak állandó megrendeléseket nyerünk, de kipróbáltathatunk olyan termékeket is felhasználóval, amelyeket máskülönben nem vásárolnának meg.
     
  • Fogyóeszköz utántöltés. Kávé, tisztálkodási szerek, íróeszközök és nyomtatványok. Csak néhány példa olyan fogyó termékekre, amelyekből az ügyfelek valószínűleg minden hónapban vagy héten tervezhető mennyiséget használnak fel. Az ilyen termékekre is érdemes előfizetést biztosítani. Ezek a költségek óhatatlanul jelentkeznek a háztartás vagy a cég életében. Az előfizetéssel elérhetjük, hogy az erre szánt keretet biztosan nálunk költsék el.
     
  • Részletfizetés, tartalom felosztás. Sokszor az is megoldás lehet, ha nem az egész terméket kínáljuk eladásra, hanem lehetőséget biztosítunk arra, hogy a felhasználó hónapról hónapra újabb részt szerezzen be. Komplex e-book helyett készíthetünk egy-egy fejezetet felölelő “online lecke” sorozatot. A teljes videótár letöltése helyett engedélyezhetjük azt, hogy havidíj ellenében bizonyos számú fájlt tölthessen le a látogató.


Ez a taktika a vevő számára is előnyös, hiszen nem biztos, hogy a recesszió idején egyszerre meg tudná vásárolni a terméket. Megéri azonban az eladónak is: legalább a termék egy részét értékesíteni tudja akkor is, ha a teljes termék árát a célközönség éppen nem lenne hajlandó kifizetni.

Segíthetünk?

A világ változásaihoz való alkalmazkodás az e-commerce világában természetesen nehezen elképzelhető fejlesztés nélkül. A mostani helyzet azonban nagyon kiélezett. Érthető, ha valaki inkább elkerülné a változtatásokkal járó kockázatot és a túlélésre koncentrálna. Mi azonban úgy gondoljuk: a biztonság érdekében érdemes cselekedni.

Az igazán nagy ötletek online kibontakozását remekül támogatják az olyan szoftverek, mint a Liferay DXP, illetve az erre épülő Liferay Commerce. A folyamatok tisztábbá válnak, a hatékonyság növekszik. Ezeknek hála, megágyazhatunk a vállalat hosszú távú profitábilis működésének.
A jó ötleten múlik a siker

Több mint tíz év tapasztalattal a hátunk mögött szívesen veszünk részt a stratégia ellenőrzésében és újraalkotásában is - a fejlesztői munkáról nem is beszélve. Az évek során komoly tapasztalatot gyűjtöttünk az értékesítés területén is. Ennek köszönhetően sokkal kevesebb kísérletezésre és tesztelésre van szükségünk. Gyorsabban és biztosabban tudunk működő megoldást szállítani - válsághelyzetben pedig nincs helye hibának vagy késlekedésnek.

Az általunk alkalmazott rendszerek rugalmasak és jól integrálhatók a már meglévő megoldásokkal is. Arra törekszünk, hogy ne csak a látogatók, de a szerkesztők és üzemeltetők is a lehető legkényelmesebben használhassák az oldalt. Mivel számos műveletet programozói ismeretek nélkül is végre lehet hajtani, az üzemeltetési költség is megfizethető.

Munkánk során nem csak arra törekszünk, hogy a válság idejére átmenetileg stabilizáló stratégiát dolgozzunk ki. Azt szeretnénk, ha a közös munka eredménye hosszú távon is jövedelmező lenne - nem csak a cég, de maguk az ügyfelek és vásárlók számára is.