Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null A Te céged is Facebook-függő?

Tóth Enikő

A Te céged is Facebook-függő? Mutatjuk, miért baj ez!

A marketing egyik legfontosabb kérdése, honnan érkeznek a vásárlók, ügyfelek. A közösségi oldalak a legtöbb cég esetében hatalmas szeletet hasítanak ki a látogatottsági tortából. Ezt sok platform üzemeltetője is felismerte. A facebookos csoportképzésnek, az instagramos hirdetésnek vagy a LinkedIn-en zajló ügyfélszerzésnek is komoly szabályai vannak. Vajon a közösségi oldalak tényleg a barátaink? Lássuk!

Melyik a megfelelő torta?

Ha közösségi oldalakról beszélünk, Magyarországon a Facebook a legismertebb portál. Az internetezők 85%-a legalább heti szinten használja. A YouTube-ot az összes internetező 67%-a, míg az Instagramot 30% látogatja hetente a researchcenter.hu adatai szerint. A social platformokon keresztül tehát a márkák is rengeteg embert érhetnek el. A kérdés csupán az, hogy mi történik ezekkel a felhasználókkal, miután kapcsolatba léptek az adott céggel, branddel - bárhol is történjen az.
Nem mindegy, melyik tortából mekkora részt tesznek ki a közösségi médiából érkezők

A forgalom tortája

Ha egy weboldalt vagy értékesítési platformot vizsgálunk, érdemes megnézni, honnan érkezik az adott weboldalra a legtöbb látogató. Ha megnézzük a forgalom forrásait egy tortadiagramot rajzolhatunk fel. Ezen látszik, hogy az egy adott helyről érkező felhasználók száma mekkora részét teszi ki az összes látogatónak.

Leegyszerűsítve: ezzel a statisztikával azt láthatjuk, hányan kattintanak át a Facebookról a weboldalunkra.

A márkaismertség tortája

Az átkattintások nyújtotta képet egy kicsit árnyalja, ha felmérjük, hogy melyik felhasználónk honnan ismeri az oldalt. Erre a kérdőívezés az egyik leghatékonyabb megoldás. Könnyen előfordulhat, az az eredmény születik, hogy a márkát a legtöbben a Facebookról ismerik - még ha nem is a Facebook-oldalról, csoportból, megosztásból kattintottak rá a weboldalra.

A konverziós torta

Ezek után azt is érdemes megnézni, hogy milyen arányban történt konverzió (vásárlás, feliratkozás, időpontkérés, stb.) a különböző látogatók megérkezése után. Könnyen előfordulhat például az, hogy a Facebookról érkező, viszonylag alacsony számú ügyfélből majdnem mindenki vásárol vagy feliratkozik.

Ez azt jelentheti, hogy a Facebookon már minden információt megkaptak, ezért szinte kizárólag azért jönnek a weboldalra, hogy a konverziós műveletet, magát a vásárlást, feliratkozást elvégezzék.

A bevétel tortája

Azt is érdemes ellenőrizni, milyen típusú látogatók hozzák a legtöbb bevételt az oldalon. Elképzelhető például, hogy a Facebookról érkező látogatók nagyon nagy arányban vásárolnak, viszont legtöbbször csak apró rendeléseket tesznek. A nagy számok ellenére előfordulhat, hogy nem az átkattintók hozzák a legjelentősebb bevételt, mert a közvetlenül a weboldalra érkezők például sokkal többet költenek.

A bevétel tortájában nem csak az online vagy a honlapon keresztül leadott megrendelések szerepelhetnek. A diagram felrajzolható a cég összes bevételére, így még pontosabb képet kapunk a folyamatokról.

Mennyire Facebook-függő a cég?

Azt, hogy egy cég működése mennyire függ a Facebooktól vagy más közösségi platformoktól, egy egyszerű, de kegyetlen kérdéssel el lehet dönteni:

“Vajon mi történne, ha holnaptól megszűnne a céghez kötődő összes oldal, csoport és profil?”

Erre a kérdésre sokan, főleg kisvállalkozók válaszolnák azt: valószínűleg egy-két hónap múlva lehúzhatnák a rolót; a közösségépítés korábban hónapokba telt, a fizetett hirdetések pedig rengeteg… Mit is hoznak?
A közösségi média használata kiszolgáltatottá tesz

A Facebook-függőség felméréséhez nem elég azt tudni, hány ember van a Facebook-csoportban, vagy mennyien kattintanak át átlagos költségvetés mellett a fizetett hirdetésekből az oldalra. Ahhoz, hogy meg tudjuk határozni a Facebook szerepét az értékesítési és marketing stratégiában, az összes, fent említett torta adatait tudunk kell.

Ha alaposan átvizsgáljuk az eredményeket, érdekes adatokra bukkanhatunk:

  • Lehet, hogy soha nem is térült meg a facebookos stratégiánk. Több pénzt költöttünk egy ügyfél megszerzésére a közösségi platformokon, mint amennyi bevételt az adott ügyfél hozott.
  • Lehet, hogy bár a forgalom nagy része a Fecebookról származik, nem ez a legjelentősebb bevételi forrás.
  • És persze lehet, hogy a márkánk kizárólag a Facebook-felhasználók körében ismert, keresőből vagy más hivatkozásából legfeljebb azért találnak az oldalra, mert valójában az adott forrás is a közösségi oldalról származik.

Az elemzéssel meg lehet állapítani, pontosan mennyire Facebook-függő a cég. Ezek után pedig elkezdhetjük a stratégiánk elvonókúráját.

Miért baj a függőség?

Le kell szögezni: attól, hogy egy vállalkozás főleg a közösségi médiából szerez ügyfelet, még nem biztos, hogy az adott cég nem sikeres. Hosszú távon azonban fontos, hogy a saját és kollégáink megélhetését ne a közösségi oldalak sorsa határozza meg. 

A függőség ugyanis azt jelenti, hogy egy általunk nem befolyásolható, érdekvezérelt harmadik fél kezébe adtuk az ügyfélszerzésünk egy részét. A helyzet akkor a legsúlyosabb, ha a bevételeink nagy része csak egy platformról származik, nem oszlik el például valamilyen módon a LinkedIn, a Facebook és az Instagram között.

Ha egy platform felhasználási feltételei drasztikusan megváltoznak, a hirdetési költségek megnőnek, vagy akkora erőforrásra van szükség a tartalom-előállításhoz, hogy az felemészti a hasznot, a cég komoly bajba kerülhet. Ugyanez a helyzet állhat elő akkor is, ha valamilyen szabályszegés, lopás, támadás miatt a fiók elveszik vagy letiltják azt. A “közösségi katasztrófák” sok vállalatnak okozhatnak komoly problémát.

Mit lehet tenni a függőség csökkentésére?

Ha békét akarsz, készülj háborúra.” - a mondat állítólag Julius Caesartól származik, és a marketing területén is érvényes. Sok esetben a tervezés során érdemes a legrosszabb forgatókönyvet alapul venni. Számoljunk azzal, hogy a közösségi médiában szuper eredményeket lehet elérni, de kell B-terv arra az esetre, ha váratlanul a tőlünk független platformokat hirtelen lekapcsolják.

Szerencsére ma már számos olyan lehetőség van, amellyel segíteni lehet a vállalkozás függőségén. Lássuk!

  1. Multichannel stratégia

Érdemes már a stratégia tervezésénél is többféle platformban gondolkozni. Sokan, főleg a sikeres és egyedi termékek, szolgáltatások tulajdonosai követik el azt a hibát, hogy egyetlen, bevált kommunikációs stratégiát követnek. Vagyis: “Minden konkurencia fizetett hirdetésben hirdet a Facebook-on, nekem is ezt kell tennem.” Az eredmények - hiszen a termék jó - egy idő után jelentkeznek is, viszont a fejlődés sokszor kimerül abban, hogy a cég egyre több forrást és energiát áldoz a közösségi média megjelenésekre. Ha viszont több csatornán, ezek egymást kiegészítő erejét használva kommunikálna, jóval több, erősebb kapcsolata lenne az ügyfelekkel. A multichannel marketing előnyeiről itt írtunk többet.

  1. Erősebb, Facebook-független ügyfélkapcsolat

A jól kiépített ügyfélkapcsolat előnyeit már sokszor ecseteltük. Rengeteg vállalkozás van, amelyek a különböző közösségi oldalakon is aktívan tesznek azért, hogy aki egyszer a kliensükké vált, sokáig az is maradjon. A zárt Facebook-csoportok, exkluzív LinkedIn fórumok, rajongói oldalak nagy szerepet tölthetnek be egy cég életében.

Kétségtelenül könnyebb egy olyan fórumon kommunikálni a vásárlókkal, ahol már eleve jelen vannak, mint újra és újra a honlapra terelni őket - amelyet talán nem látogatnának meg minden nap “csak úgy”. Az itteni aktivitás sem elérhetetlen álom azonban.

Az általunk is használt Liferay rendszer segítségével a weboldal nem csak interaktív fórum funkciót kaphat. A segítségével akár egy saját, mini közösségi oldalt is létrehozhatunk - vagyis a Facebook, Instagram és más szolgáltatók kínálta előnyök egy részét “házon belül” is kihasználhatjuk, anélkül, hogy ki lennénk szolgáltatva egy harmadik félnek.

Az interaktivitás, a felhasználói tartalom és a gyakran frissülő, tartalmas és érdekes weboldal éppen úgy közösséget tud kovácsolni az ügyfelekből, mint a már kész hálózatok.

  1. Hírlevelek

Az eDM a marketing sokat áldott és átkozott eszköze. Nagyon kevesen vannak, akik igazán jól tudják használni az e-mailezésben és hírlevelezésben rejlő technikákat, pedig a recept nagyon egyszerű: ha az e-mail tárgya és maga az e-mail tartalmas, érdekes, akkor az emberek meg fogják nyitni azt.
A jól felépített ügyfélkapcsolat megalapozza a bizalmat

Az általunk tervezett rendszerek nagy előnye, hogy tökéletesen testreszabott tartalmat tudnak kínálni az olvasóknak. Az általunk tervezett portálrendszerek akár azt is lehetővé teszik, hogy minden egyes címzett saját, személyes tartalmat kapjon. Innentől már csak jól kell ütemezni az e-mail küldést és máris egy különösen hatékony eszközt ad a kezünkbe. A jó megnyitási aránnyal rendelkező e-mail kommunikáció lehetőséget ad arra, hogy akkor is elérjük az ügyfelet, ha a stratégiánk egyik lába, például a Facebook kommunikáció “kiesett”.

  1. Keresőmarketing

A keresőoptimalizálást ma már kevés cég hanyagolja el, de sokan ódzkodnak attól, hogy nagyobb összeget fordítsanak a SEO-ra. Az ok egyszerű: a közösségi oldalakról viszonylag könnyű rengeteg látogatót vonzani a weblapra. Van, aki emiatt úgy gondolja, teljesen felesleges beszállni a keresőoldalak helyezéseiért folyó versenybe.

A jó hír, hogy a független kommunikáció erősítése általában “automatikusan” a helyezés javulásával jár. Több, elkötelezettebb látogató érkezik az oldalra. Sok esetben ők maguk is generálnak tartalmat és megnő a látogatási idő is - ez pedig segíti a keresőmotorok általi előre sorolást.

Kezdd el ma!

Hangsúlyozni kell persze, hogy a közösségi oldalak nem elvetendő csatornák a marketing szempontjából. Arra kell csupán figyelni, hogy ne támaszkodjunk túlságosan ezekre az eszközökre. Érdemes már a kezdetekkor olyan stratégiát kidolgozni, amelyben már a saját csatornáinknak is komoly szerep jut.

Azzal, hogy a saját, független csatornákat is fejlesztjük, számos szálon tudunk kapcsolódni az ügyfelekhez, ezáltal könnyebb “túlélni” az esetleges változásokat vagy akár a közösségi forgalom teljes kiesését is.

Érdemes már most ellenőrizni a különböző “tortákat” és akár már most, ezek előnyeinek kihasználásával egy függetlenebb rendszert építeni. Hiszen, ne felejtsük: “Ha békét akarsz, készülj háborúra!