Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

Internetes nyereményjátékok

Tóth Enikő

Internetes nyereményjátékok

Néhány évvel ezelőtt a különböző facebookos ajándéksorsolások a virágkorukat élték. A “Lájkolj, oszd meg, várd a szerencsét!” - típusú játékok miatt még ma is akad olyan felhasználó, aki szorgalmasan “Osztva, like” kommenttel lát el minden kiposztolt termékfotót. Pedig ma már jóval kevesebb a játék, szigorodtak a szabályok, a cégek és felhasználók többsége is rájött: a nyereményjátékok nem mindig annyira hasznosak, mint amilyennek korábban tűntek. Lássuk, megéri-e még ilyesmit szervezni és hogyan járhat jól mindenki!

A jogi szabályozás

A sorsoláson alapuló szerencsejátékok jelentős részét be kell jelenteni a NAV és a Szerencsejáték felügyelet felé. A gyakorlatban ezt viszonylag kevés internetes szerencsejáték-szervező teszi meg. Ez leginkább azért lehet így, mert egyáltalán nem egyértelmű, hogy milyen típusú nyereményjátéknak vagy szerencsejátéknak minősülnek az internetes sorsolások.
Jó tudni, hogy a játék szerencsejátéknak minősül-e

Egy játékhoz általában akkor nem kell engedély, ha a termék vagy szolgáltatás megvásárlásával és a feltételek elfogadásával a játékos rögtön játékba lép. Nincsen fizikai sorsjegy, nyilvános a sorsolás, a nyeremény pedig egy áru vagy szolgáltatás, nem pedig ahhoz szükséges utalvány. Fontos feltétel még, hogy a játéknak ingyenesnek kell lennie.

A leggyakoribb típusú internetes nyereményjáték során, a hírlevél-feliratkozáshoz vagy regisztrációhoz kötött promóciók esetében a nyeremények után a játék kiírójának a legtöbb esetben illetéket is kell fizetni. Sokan próbálkoznak azzal, hogy a játékot vetélkedővé, például pályázattá alakítják. Ekkor viszont a kiosztott nyeremények a nyertes személyi jövedelemadó alapjába számítódnak.

Természetesen magának az internetes lebonyolításának is megvannak a maga szabályai. Különösen érdemes figyelembe venni a következőket:
 

  • Megfelel-e a játék és a szabályzat a GDPR követeléseinek? A játékosok egyértelműen tudják-e jelezni, hogy elfogadják az adatvédelmi szabályzatot? Pontos-e a szabályzat és valóban megfelelő-e az adatkezelés?
  • A Facebookon meghirdetett játékok mindenben megfelelnek-e a Facebook szabályzatának? Tartalmazza-e például a játékleírás, hogy a kiírt verseny, akció, pályázat független a Facebooktól? Megfelel-e a szabályoknak, tehát nem szabja feltételül a játékosok számára az adott oldal lájkolását?
  • Lehet-e ellenőrizni a játékosok személyazonosságát? Hogyan biztosítható, hogy a valódi játékos részesül a nyereményben?

Mikor lesz hasznos a nyereményjáték?

A nyereményjáték nem univerzális fegyver. Pusztán egy játékkal ritkán lehet garantálni a nagyobb arányú vagy gyors ügyfélszerzést. Sőt, a rosszul tervezett nyereményjáték alaposan fel is boríthatja a terveinket.

Legyen cél!

Ahhoz, hogy a játék valóban hasznos legyen, mindenképpen fontos, hogy illeszkedjen a marketing tervünkbe, s ne csak azért indítsuk el, mert a konkurencia is ezt teszi. Ilyen cél lehet:

  • Forgalomterelés a weboldalra. Főleg újonnan induló oldalaknál, rendszeresen tartalmat szolgáltató weblapoknál jöhet jól a forgalomemelkedés. Segítheti a keresőoptimalizálás céljait is.
  • A követőszám növelése. A social media oldalakon hatékonyan növelhetjük a követők számát ezzel a módszerrel - bár a folyamatosan változó algoritmus illetve a felhasználói szokások miatt kérdés, hogy valóban megéri-e ezzel próbálkozni.
  • A rajongók aktiválása, közösségépítés. Szintén főleg a social media platformokon lehet jó ötlet nyereményjátékot indítani. Az aktívabb és lelkesebb követőtábor számos előnnyel jár, hiszen javítja az egyes posztok elérését, kiváló lehetőséget ad a vásárlói igények felmérésére is, ráadásul szorosabbra fűzheti a kapcsolatot a meglévő ügyfelekkel is.
  • A termék bevezetése, megismertetése. A játékok extra motivációt adhatnak a közönségnek arra, hogy kipróbáljanak valami újat vagy minél több oldalról ismerjék meg azt.

A nyereményjátékok és vetélkedők általában viszonylag költséghatékony megoldások. Ennek ellenére nem árt gondosan elemezni, vajon tényleg megéri-e a várható eredmény a befektetett erőt és energiát.

Legyen kreatív!

Az egy kaptafára épülő játékokkal ma már nagyon nehéz eredményt elérni. A “hagyományos” játéktípusok sok felhasználónak már nem motiválóak, sokan pedig kiismerték a játékok mechanizmusát: a nyeremény erejéig feliratkoznak ugyan, utána viszont leiratkoznak a hírlevélről, vagy elhagyják az oldalt. Érdemes ezért kreatív megoldást választani.
Bizonyos játékmechanizmusok eleve lekötik a felhasználót

Jó ötlet lehet:

  • Valamilyen, eleve is motiváló játék használata. Például: ki rakja ki a leggyorsabban az animált puzzle-t? Ki képes a leghosszabb kígyót létrehozni a kígyós játékban? Ilyen programból számos kész verzió is létezik, de programozó csapatunk is megbirkózik a feladattal.
  • Tartalomgeneráló verseny, pályázat. Egy megfelelően lebonyolított fotóverseny, rajzverseny vagy irodalmi pályázat nagyobb energiabefektetést igényel a pályázók részéről, mint egy egyszerű, feliratkozós játék. Ennek köszönhetően viszont szinte biztos, hogy olyan feliratkozókat, klienseket gyűjtünk a segítségével, akik valamennyire már érdeklődnek a márka iránt. A felhasználók által generált tartalom később is jó szolgálatot tehet a kommunikáció során.
  • Több lépésből álló, kalandos, vagy történet alapú játék. Ha elnyújtottabb, érdekesebb játékmenetet tudunk biztosítani, segíthetjük az üzenet beépülését, ráadásul nagyobb eséllyel szerzünk visszajáró, lelkes, aktív tábort.

A játékosítás vagy gamification elvei a nyereményjátékok esetében is hasznosak lehetnek. Egy-egy sorsolás vagy verseny így nem csupán követőszerzésre és a megrendelések számának növelésére használható. Segíthet abban is, hogy új dolgokat tanítsunk meg a márkákról és a termékekről a közönségnek.

Minél összetettebb a játék, annál könnyebb szűrni azokat a résztvevőket, akik kizárólag a nyeremény ténye miatt regisztrálnak, de valójában sosem lennének fogyasztói az adott terméknek vagy szolgáltatásnak. Ennek ellenére a játékmechanizmus meghatározása során fontos figyelembe venni azt is, kinek készül az adott akció.

Legyen megfelelő az utókövetés!

A játéknak nem a sorsoláskor, de nem is a nyeremény átvételekor van vége. Ahhoz, hogy a hatás valóban tartós legyen, a feliratkozókból tényleg hírlevél olvasók, a lájkolókból kommentelők legyenek, kulcsfontosságú a játékok megfelelő utánkövetése is.
Marketing szempontból a játék sosem lefutott meccs

Érdemes azokkal is kommunikálni, akik az adott játékban valamiért nem nyertek díjat. Hasznos lehet őket is megajándékozni egy-egy kuponnal vagy valamilyen kedvezménnyel, hiszen így nem csak jobb élményekkel szállnak ki a versenyből, de nagyobb a valószínűsége annak is, hogy később vásárlóvá, ügyféllé váljanak.

Minél hosszabb a verseny vagy játék és minél több erőfeszítést követelt a résztvevőktől, annál fontosabb, hogy minél személyre szabottabban, minél kedvesebben köszönjük meg a részvételt. Az általunk is alkalmazott tartalomkezelő rendszer például akár teljesen egyedi tartalmak megjelenítésére is lehetőséget ad - gyakorlatilag egy saját, személyes mini site-ot készíthetünk annak, aki időt és alkotó energiákat nem kímélve játszott velünk.

Miben tudunk segíteni?

Nyereményjátékot szervezni ma már nem is olyan egyszerű folyamat: meg kell felelni a jogszabályi követelményeknek és megfelelően kreatívnak is kell lenni ahhoz, hogy az akció valóban a kívánt eredményt hozza. Ha azonban nem kizárólag közvetlen anyagi megtérülést várunk egy-egy ilyen tevékenységtől, még mindig ez az egyik legköltséghatékonyabb és legnagyobb hatást elérni képes módja a potenciális ügyfelekkel történő kapcsolatfelvételnek.

A nyereményjátékokhoz elengedhetetlen a megfelelő informatikai háttér. Az általunk használt rendszerek egyik legnagyobb előnye, hogy sok más programmal is kompatibilisek. Megoldásaink segítségével a platformok közötti átjárás is megvalósítható. A különböző azonosítási és felhasználói szinteknek hála segíteni tudjuk a felhasználói feltöltések kezelését vagy a szavazások lebonyolítását is.

Portálfejlesztésben szerzett több éves tapasztalatunknak köszönhetően abban is tudunk tanácsot adni, hogyan érdemes a játékhoz adott esetben szükséges, eddig nem használt lehetőségeket bevezetni az oldalra. Természetesen a csapatunk a kreatív kihívásoktól sem riad vissza. Örülünk, ha a nyereményjátékok tervezése során is partnereink mellett állhatunk. Fordulj hozzánk bizalommal!