Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

Karácsonyi kampányok - irritáció nélkül?

Tóth Enikő

Irritációtól mentes, karácsonyi kampányötletek

Marketing területen a karácsony “megtervezése” sokszor már előző év december 27-én elkezdődik. A boltok polcain gyakran már októberben megjelennek a hóemberes/fenyőfás dekorációk, novemberben pedig már bőven egymást érik a kiárusítások és akciók. Black Friday, advent, túlterhelt futárok, kígyózó sorok, sok-sok dühös levél… Túl lehet élni a karácsonyi őrületet, vagy ebben az időszakban bármilyen kommunikációs ötlet egyenesen irritáló? Mutatunk pár trükköt, amivel a cég és az ügyfelek is jól járnak.

Ne rokkanj bele az ünnepbe!

A karácsonyi időszak a kereskedők és szolgáltatók életében általában két dolog miatt szokott megterhelő lenni:

  • Megugrik a rendelések száma, és a kis létszámú csapat alig győzi.
  • Drasztikusan visszaesik a forgalom és szinte képtelenség bevételt generálni.

A karácsonyi hajráról az elmúlt néhány évben nálunk is egyre népszerűbb Black Friday jelenség fest reális képet. A november utolsó péntekjére eső nap az Egyesült Államokban évek óta a karácsonyi bevásárlás és a nagy vásárlások kezdetét jelenti. A boltok ilyenkor őrült akciókkal igyekeznek magukhoz csábítani a vásárlókat.

Az eladási számok ilyenkor jelentősen megugranak, a népszerűségnek azonban ára van. Több olyan cég is van, amelyik ezen a napon hatalmas veszteséggel zár. A honlapok összeomlanak, a futárszolgálatok nem tudják tartani a lépést, így a megrendelések késnek, a dolgozók túlterheltek, a vevők pedig gyakran még a legnagyobb engedménnyel is elégedetlenek.
A karácsonyi tömeget jobb elkerülni

Kevesen vannak, akik jó stratégiával tényleg profitálni tudnak a Black Friday jelenségből vagy az erőteljes karácsonyi akciózásból. Ráadásul hiába nullszaldós vagy pozitív az ilyen fajta kampány: a reklámzaj miatt a valós marketing hatás nem hosszútávú, sőt, az is előfordulhat, hogy a cég megítélése csorbát szenved.

A Black Friday tartása, az ünnepi akciók bevezetése, a karácsonyi leárazás egyáltalán nem kötelező. Nem hiba, ha egy vállalkozás nem kockáztat és nem szeretne üres polcokkal, kiégett munkatársakkal, milliónyi kezeletlen vásárlói panasszal nekivágni az új évnek. A kevesebb néha több - a karácsonyi hajrában is.

Kockázatmentes kampányok

A karácsonynak nem feltétlenül az eladásokról kell szólnia. Ez az időszak a pihenés, a családi együttlétek, a jótékonyság vagy éppen a lelki-érzelmi feltöltődés időszaka. Míg akciózás és árverseny szempontjából nem ez az év legkellemesebb szakasza, remek alkalmat kínál az ügyfelekkel való kommunikációra. Íme néhány olyan kampányötlet, amelyik nem lendíti negatív spirálba az ünnepi kommunikációt.

  1. Fókuszálj a meglévő ügyfelekre!

A karácsonyi időszakot sokan az ügyfélszerzés idejének tartják. Ilyenkor sokan vásárolnak, köztük olyanok is, akik először találkoznak a termékkel vagy adnak fel rendelést online. Ilyenkor valóban jó eséllyel jelennek meg új vendégek az ügyfelek körében. Két dologról azonban nem szabad megfeledkezni:

  • a karácsonyi, akciós időszakban szerzett vásárlók nem feltétlenül minőségi ügyfelek. Komoly kérdés, hosszú távon mennyire lesznek hűségesek és mennyi valós profitot hoznak a cégnek.
  • az ilyenkor érkező ügyfelek egy jelentős része átpártolt valahonnan. Vajon végleg, vagy csak a kedvező árak miatt? És vajon mi a garancia rá, hogy a mi ügyfeleink nem szakadnak-e le ugyanígy?

A karácsonyi akció nem csak vevőszerző eszköz, hanem a hűséges ügyfeleknek járó jutalom is lehet. Egy-egy ilyen kampány a modern technika segítségével könnyen levezényelhető. Az általunk használt keretrendszer segítségével akár az is megvalósítható, hogy minden már regisztrált ügyfél saját, teljesen személyre szabott ajánlatot kapjon, hírlevél vagy speciális landoló oldal formájában.

Egy ilyen kampány előnye, hogy:

  • erősíti az ügyfélkapcsolatot
  • megjósolható mennyiségű rendelést helyez kilátásba
  • az adminisztrációs terhek tervezhetők
  • az ügyfelek számára megéri regisztrálni, rendszeresen vásárolni, feliratkozni - nem csak karácsonykor, de az év többi szakában is.
     
  1.  Ajándékozz tartalmat!

Nem minden cég engedheti meg magának, hogy beszálljon az év végi árversenybe. Egy vállalkozásnak viszont rengeteg olyan erőforrása van, amellyel örömet szerezhet másoknak. Ilyen erőforrás a tudás és a kreativitás is. Bármivel is foglalkozzon egy vállalkozás, biztosan rengeteg olyan tapasztalat, élmény, tudásanyag gyűlik össze, amely másnak még hasznára válhat. Ha ezeket sikerül megfelelően keretbe foglalni, azzal sok (leendő) ügyfélnek kellemes pillanatokat szerezhetünk. Ilyen digitális ajándék lehet:

  • Ebook: hasznos tanácsokkal, régi előadások anyagaival vagy akár kreatív tartalommal, például a cég dolgozói által írt karácsonyi mesékkel, saját receptekkel, stb.
  • Hangoskönyv, hanganyag: a partnerek, vagy reklámszereplők kedvenc karácsonyi meséivel, dalaival, hasznos előadásokkal, érdekes történetekkel, stb.
  • Alkalmazás: nyomtatható ajándékkísérő cédula vagy képeslap készítő, ajándékozási segédlet, ünnepi naptár, üzenetküldő alkalmazás, karácsonyi kalória kalkulátor, stb.

Tartalommal a legtávolabbi ügyfél is elérhető

A karácsonyi időszak remek alkalmat teremthet arra, hogy egy kicsit személyesebb kommunikációt valósítsunk meg az ügyfelek felé. A cég “emberi oldalának” megmutatása jó ötlet lehet. Ilyenkor a digitális tartalom-ajándékozás több előnyét is élvezhetjük, tételesen hogy:

  • alacsony költségvetéssel megoldható.
  • akár hosszabb, mélyebb kommunikációt is megvalósíthatunk a segítségével, amelynek hatása időtálló lehet.
  • feliratkozókat gyűjthetünk, elmélyíthetjük a kapcsolatot a meglévő ügyfelekkel.

Tegyél valami jót!

A karácsony évről évre a jótékonyság időszaka is. Megoszlanak a vélemények arról, hogy érdemes-e ilyenkor komolyabb CSR akcióba kezdeni, hiszen az időszakos segítségnyújtás általában nem old meg hosszabb távú problémákat. A kedvesség és az összefogás viszont mindig belefér.

Érdemes nem feltétlenül csak nagy, fizikai gyűjtésekben, akciókban gondolkodni, hiszen ezek mindig rejtenek magukban kockázatot. Az apró, mindenkinek szóló “ajándék pillanatok” is lehetnek ugyanolyan hatásosak, mint a látványos adományozások. A digitális eszközök segítségével pedig rengeteg kedves, de hasznos ötlet megvalósítható. Hozunk is néhány példát!

  • Segítsd azokat, akik ajándékba rendelik a termékedet! Adj lehetőséget arra, hogy a vásárlóid egyedivé tegyék a kuponjaikat, díszcsomagolással rendeljenek, vagy személyes üzenetet mellékelhessenek az üzenetek mellé.
  • Biztosíts csatornát! Engedd át a reklámfelületeidet néhány kedves üzenetnek vagy gyerekrajznak! Segíts eljuttatni néhány személyes ajándékot, jókívánságot, videót oda, ahová másképp ezek nehezen jutnak el. Ebben akár a partnereid segítségét is kérheted.
  • Biztosíts extra lehetőségeket a honlapon! Engedd meg, hogy a családok kívánságlistát regisztráljanak nálad, akár külsős termékekkel is. Segíts a szülőknek azzal, hogy színezőt, karácsonyi játékokat, mesét adsz a gyereknek.

Békés marketing, békés ünnep

A karácsony marketing szempontból hálás időszak, hiszen az év végén sokkal személyesebb, érzelmesebb, kötetlenebb kommunikációt is meg lehet valósítani. Egy sikeres kampány nem feltétlenül az eladások megugrásával zárul - az is nagyon hasznos lehet, ha épül a márka és javul a cég megítélése a piacon.
A kevésbé erőteljes kampány nem feltétlenül közvetlen bevétel formájában térül meg
Digitális megoldásaink segítségével rengeteg fantáziadús, de kockázatmentes kampány megvalósítható. Lehetőséget tudunk biztosítani arra, hogy a felhasználók akár saját felületet nyissanak, szerkesszenek az oldalon belül. Egyszerű módszerrel tudjuk lehetővé tenni az egyedi üzenetek küldését, de akár a különböző játékok vagy más alkalmazások beágyazását is. A jól megtervezett, személyes kommunikáció kisebb eséllyel tűnik el az általános reklámzajban. Ha mindez nagyrészt automatizálva, minimális emberi erőforrás befektetésével megoldható, nem csak az ügyfeleknek, de a munkatársaknak is békésebb, könnyebb karácsonya lehet.