Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Miért éri meg fejleszteni a digitális élményt?

Tóth Enikő

Miért éri meg fejleszteni a digitális élményt?

Sok cikket írtunk már arról, miért éri meg egy vállalat számára a folyamatok digitalizálása. Arról azonban még viszonylag kevés szó esett, hogy miért fontos a digitális élményt folyamatosan fejleszteni. Beszéljünk most arról, miért jó, ha a munka nem ér véget egy működő rendszer összeállításával. Lássuk, mivel lehet kiegészíteni és továbbfejleszteni egy-egy digitális megoldást!

Mi történik a folyamatok digitalizálása során?

Egy cégen belül a munkavégzés során többféle folyamat létezik. Vannak belső és nyilvános műveletek. Egy pénzintézet esetében minden ügyfélnél nagyjából hasonlóan zajlik például a számlanyitás vagy a szerződéskötés, de közel azonos folyamat például egy újonnan belépő kolléga képzése vagy az éves szabadságterv összeállítása is.

A digitalizáció első lépése a folyamatok rendszerezése

A digitalizáció első lépése, hogy ezeket a megoldásokat egy számítógépes rendszerbe szervezzük és minél magasabb szinten összekössük egymással. Ennek persze több féle szintje, összetettsége lehet.

 

Elképzelhető például, hogy a számlanyitáskor csupán egy űrlapot készítünk, amelyikbe egységesen lehet felvinni a felhasználó adatait, így nem kell különböző formátumú postacímekkel vagy kimaradt adatok ismételt bekérésével bajlódni. Egy következő szinten ezeket az adatokat összekötjük egy hírlevélküldő rendszerrel, így például a székesfehérvári ügyfeleket azonnal, hatékonyan értesíteni lehet, hogyha a városban található fiók áramszünet miatt átmenetileg zárva van.

Miért van szükség folyamatos fejlesztésre?

A digitális irányítás, az online munka rendkívüli módon fel tudja gyorsítani és le tudja egyszerűsíteni a munkavégzést. Már önmagában azzal rengeteg időt nyerhetünk, hogy az adatokat elég egyszer bevinni a rendszerbe, elég egyszer szerkeszteni őket, ha módosítani szeretnénk. Minél magasabb szinten sikerül ezeket a folyamatokat megszervezni, annál könnyebb és gyorsabb a velük való munka.

 

Amikor digitális platformot fejlesztünk, a cél az, hogy egy működő, egységes rendszert tudjunk kialakítani. Ilyenkor azonban nem csak a különböző szoftvereket programozzuk. A portálfejlesztés klasszikus informatikai feladat, mert a gépi rendszerek mellett, a megbízóval együttműködve tulajdonképpen egy meglévő, nagy, élő rendszert is programozunk: az oldal, a szolgáltatások felhasználóit.

A felhasználói igények, a platformok, a csatornák és a technológia folyamatosan változnak

A digitális rendszerek fejlesztése ritkán elválasztható a szervezetfejlesztéstől. Ilyenkor szó szerint egy szervezet jön létre. Ez a felhasználókból és eszközökből álló “lény” pedig folyamatosan változik, fejlődik, tanul, öregszik, növekszik - egy idő után tehát elkerülhetetlen alkalmazkodni a változásokhoz.

 

Rengeteg lehetőségre, fejlesztésre csak az után nyílik lehetőség és jelentkezik felhasználói igény, amikor a digitalizált felület már biztosan működik. A fejlesztői munka így nem ér véget egy működő rendszer átadásával. Mik lehetnek a fejlődés irányai?

A változó technológia

Az elmúlt évtized egyik legnagyobb változását a mobiltechnológia fejlődése hozta az informatikai piacon. Míg néhány évvel ezelőtt a számítógép előtt ülve, az otthonunk vagy irodánk kényelmében bankoltunk, ma már akár okostelefonon is intézhetjük a pénzügyeinket és a megrendeléseket.

 

Ma már nem elegendő egyetlen platformban gondolkozni. Figyelembe kell venni, hogy a felhasználók különböző képernyőméretű, teljesítményű, rendszerű eszközöket használnak. Vagyis a rendszereket célszerű minden rendszerre optimalizálni. Ma már nem csupán egy honlapban, hanem egy reszponzív portálban, sok esetben natív vagy webes applikációkban is gondolkodnunk kell.

A változó igények

A technológiával együtt az igények is változnak. A személyes ügyintézés lehetősége például sok szektorban évekkel ezelőtt még követelmény volt. Rengeteget jelentett, hogy különböző nyomtatványok kitöltése helyett az ügyfél bemehetett az irodába, ahol kiválasztották és elindították a számára legelőnyösebb ajánlatot.

 

Mára egészen mások az igények: az élet gyorsabb. Egy hiteligénylés esetén az ügyfél már ritkán megy be személyesen az összes bankfiókjába. Igény van arra, hogy bizonyos adatok megadásával saját maga, otthon is ajánlatot tudjon generálni és már a feltételek ismeretében lépjen tovább a folyamatban.

 

Az ügyfelek igényei az évek alatt változnak. Előfordulhat, hogy egy szolgáltatás megjelenésekor még az a fontos, hogy a potenciális vevő minden folyamatot átlásson. Később viszont csak egy egyszerű interfészre van szükség, ahol pár kattintással el lehet intézni az ügyeket, így gyorsan túl lehet esni a kellemetlen feladaton.

Biztonsági követelmények

Minden alkalommal, amikor valaki regisztrál valamelyik rendszerbe, komoly biztonsági rést nyit, ami a saját adatait illeti. Ha valakinek a számlaegyenlege, a címe, a születési adatai elérhetőek a rendszerben, az bizonyos fokú kockázatvállalást jelent. Minél több adat található online vagy digitálisan, annál komolyabb biztonsági intézkedésekre van szükség.

 

Mára az eszközök képesek arc, hang, ujjlenyomat és más egyedi azonosítók alapján felismerni a felhasználót. Ha ezeket az előnyöket kihasználjuk, komoly biztonsági rendszert lehet kiépíteni. Egy nagyon egyszerű példa: a gyerekek könnyen hozzájuthatnak a szüleik bankkártya adataikhoz, akár véletlenül is. Kicsi viszont az esélye annak, hogy a szüleik ujjlenyomatával is vissza tudnak élni - ezzel pedig szinte teljesen elejét lehet venni a véletlen, szülők által ellenőrizetlen vásárlásoknak.

A Webtown megoldásai

Arra törekszünk, hogy minél hosszabb távon együttműködjünk az ügyfeleinkkel és folyamatosan együtt haladjunk a technológiai fejlesztések és folyamatfejlesztések útján. Az egyik eszközünk erre Liferay nagyvállalati keretrendszer. Ez egy olyan platform, amelynek a segítségével gyakorlatilag moduláris rendszerben tudunk fejleszteni.

 

Egy ilyen rendszer segítségével nagyon gyorsan tudunk reagálni például a technológiai változásokra. Mivel a legtöbb helyen azonos vagy nagyon hasonló rendszert alkalmazunk, nagyon gyorsan optimalizálni tudjuk például a felületeket az újonnan megjelenő  eszközökre - kis túlzással arra is lehetőség van, hogy néhány kattintással alkalmassá tegyünk egy oldalt arra, hogy okosórán keresztül is lehessen ügyet intézni az adott platformon.

A rendszeres fejlesztés garantálja a mindig magas szintű digitális élményt

A rendszert számos fejlesztéssel ki tudjuk egészíteni. A folyamatokhoz új, akár teljesen egyedi szolgáltatásokat is hozzá tudunk adni. Megoldható például a felhasználó hangalapú azonosítása, vagy akár az is, hogy tökéletesen személyre szabjuk a különböző interfészeket a felhasználók számára.

 

Egy ilyen rendszerrel lehetővé tudjuk tenni, hogy különböző eszközökről és csatornákból érkező felhasználók egységes élménnyel találkozzanak. El tudjuk tüntetni a “mobil” és “asztal” ügyfelek közötti különbségeket. Lehetővé tudjuk tenni például, hogy az ügyfeleink bármelyik eszközükről, bármelyik ügyüket el tudják intézni: éppen úgy tudjanak bankolni telefonról, mint egy nagy teljesítményű számítógépről.

 

A segítségünkkel a cég gyorsan és olcsón tud alkalmazkodni a változásokhoz, hiszen egy-egy fejlesztés, mondjuk a kétlépcsős ügyfélazonosítás bevezetése nem jelenti azt, hogy alapvetően meg kellene változtatni a folyamatokat és újra be kell tanítani a kollégákat valamilyen művelet elvégzésére.

 

Arra törekszünk, hogy minél gördülékenyebben és költséghatékonyabban lehessen alkalmazkodni a változásokhoz - így gyakorlatilag folyamatosan biztosítani tudjuk a partnerünk helyét a piacon. Egy jól felépített rendszerben eleve megvan a hely és a tér a további fejlődéshez, így nincs szükség alapvető átalakításra ahhoz, hogy a cég alkalmazkodni tudjon az egyes feladatokhoz.

 

Nyitott, gyors és könnyen modernizálható digitális élmény? Állunk a kihívás elébe!