Webtown blog

Gondolataink cikkekbe rendszerezve

null Milyen a jó landing page?

Tóth Enikő

Milyen a jó landing page?

A landing page olyan weboldal, ahová a látogató valamilyen cselekvés után jutott el: kattintott egy hirdetésre, kitöltött egy űrlapot vagy éppen továbblépett egy másik oldalon elhelyezett “csaliról”. Ez az oldal a kommunikáció egyik legkritikusabb eleme: a látogató ide már úgy érkezik, hogy tett valamiért azért, hogy vásárlóvá, ügyféllé váljon. Van egy kis időnk “elmélyíteni a kapcsolatot”, de ugyanígy előfordulhat, hogy elriasztjuk a látogatót. Hogyan lehet sikeres a landing page? Mutatjuk!

Hogyan illeszkedik a landing page a webes kommunikációba?

Landing page általában olyankor alkalmazható, amikor a látogató valamilyen konkrét esemény után érkezik az oldalra. Az így landoló felhasználóknak már van valamilyen múltja: rákerestek a termékünkre, rákattintottak a hirdetésünkre, kitöltötték az előzetes kalkulátorunkat. Van információnk róla, hol kell kezdenünk náluk a bemutatkozás, ugyanakkor nekik is van valamilyen szándékuk, amikor megérkeznek hozzánk.
A landing page célja általában a termék vagy szolgáltatás értékesítése

A landing page kétféle lehet:

  • a már meglévő portál egyik, a struktúrába illeszkedő oldala, vagy
  • teljesen elkülönült weboldal, akár saját URL címmel.

Mind a két megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. A struktúrába beilleszkedő weboldalakat sokszor a továbbkattintás ösztönzésére használják. Ezek lehetnek például gyűjtőoldalak, tartalmi összefoglalók. A teljesen elkülönült landing page esetében lehetőség van arra, hogy akár egészen más jellegű üzenetet is át lehessen adni, mint a weboldal eredeti kommunikációját jellemzi. Egy nagy gyógyszergyártó cég például hirdethet így egészséges életmód programot anélkül, hogy mindenkinek az erősen szakmai, medikalizált stílus jusson eszébe.

Milyen a megfelelő landing page?

A landing page mindig van valamilyen saját, előre meghatározott céllal rendelkezik. Ezek elérése érdekében viszont nagyon nagy hatást kell kifejtenie. A landoló akkor működik, ha a látogató közben úgy érzi: “Hm! Pont ezt kerestem!” “Nahát, ez érdekes, többet is meg szeretnék tudni.” “Ez az ajánlat tiszta, megrendelem!”

A landing page célja általában:

  • A termék eladása - Itt legtöbbször a rendelés leadására, kifizetésére van lehetőség.
  • Lead generálás - érdeklődők gyűjtése, így általában egy űrlapot kell kitölteni
  • A tartalom összefoglalása - innen általában az átkattintás a cél a további weboldalakra.

A landing page akkor lesz sikeres, ha a cél gyorsan és akadálytalanul tud megvalósulni. Mivel a felhasználó általában már “felkészítve” érkezik erre az oldalra, ezért nincs szükség hosszas magyarázatra. Arra viszont mindenképpen, hogy a szándékait megerősítsük.

A jó landing page ismérvei tehát nagyjából a következők:

  • Tiszta elrendezésű és lényegre törő.
  • Tartalmaz egy úgynevezett CTA-t (gombot, linket), amely cselekvésre készteti a látogatót (rendelésre, űrlap kitöltésére, továbbkattintásra ösztönzi).
  • Megadja azt a viszonylag kevés plusz információt, amire a végső döntés meghozatalához szükség van. Végleg meggyőz, megerősít.

Mitől lesz sikeres?

A landing page helyes felépítéséről megoszlanak a vélemények. Van, aki azt ajánlja, rögtön az első képernyőnyi felületen azonnal legyen CTA és mindössze egy-két mondat az adott oldal lényegéről. (“Rendeld meg az eBookot! Alapozd meg vele a jövőt! Kattints ide!”) Mások azt mondják, érdemes először adni valamit (információt, elemzést, meggyőző szöveget), és később, lassabban vezeti rá az olvasót a tényleges akcióra.
Fontos a jól látható CTA.

Melyik a helyes tanács? Mi a jó taktika? Ez az, amire sajnos nem létezik egyértelmű magyarázat. A landing page akkor lesz sikeres, ha az ügyfél azt kapja, amit szeretne, úgy, ahogyan neki a legjobb. Ez viszont sok mindenen múlik:

  • Honnan érkeznek az ügyfelek? Milyen előzetes információi lehetnek?
  • Ki az ügyfél? Tagja-e a termék célcsoportjának? Mekkora a vásárlóereje?
  • Milyen jellegű a termék vagy szolgáltatás?
  • Mi a landing page célja?

Más szándékkal érkezik az oldalra az, aki az “olcsó téli cipő” keresésből érkezik az “akciós téli cipők” oldalára, mint az, aki szörfözgetés közben kattint a hirdetésre, és szeretne még egy divatos darabot a készletbe. Más céllal jön az, aki a harmadik, negyedik elolvasott hírlevél után dönt az eBook megvásárlása mellett, mint az, aki épp csak anyagot gyűjt a témában. Fürdőruhás lányok képeivel talán el lehet adni a legújabb fogyasztószert a nőknek, de nem a legújabb tömegnövelőt a férfi látogatóknak. Éppen ezért, talán az lenne a legjobb megoldás, ha mindenki egyedileg landolhatna. Vajon lehetséges?

Egy landing page variációi

Ma már egyre több cég ismeri fel, hogy nem elég csupán a webáruház egyik, már létező aloldalát, vagy mondjuk a honlap “Ajánlatkérés” menüpontját megjeleníteni landing page-ként. Éppen ezért egyre többen kezdenek minden lehetséges csatornához más és más landing page-et beállítani. Másmilyen oldalra érkezhetnek például azok, akik hirdetésre klikkelve találják meg ugyanazt a terméket, és máshová azok, akik a keresési találatból kattintanak.

Ha az értékesítéshez előreláthatólag többféle landing page-et kell készíteni, érdemes olyan CMS-t vagy portálrendszert választani, ahol az oldalak építése viszonylag egyszerűen megoldható. A portálok fejlesztéséhez olyan keretrendszert használunk, amelyben lehetőség van drag-and-drop módszerrel oldalakat készíteni. Ezek a fajta szerkesztők a legjobb eszközök, ha gyorsan, többféle, de egymáshoz nagyon hasonló, egyszerű oldal készítése a cél.

A több változatban is elkészülő oldalak nagy előnye, hogy többféle landing oldal elrendezés és típus is kipróbálható. Akár egy kampányban is lehet többféle megoldást tesztelni, mindezt úgy, hogy az ehhez szükséges oldalak házon belül, rövid idő alatt, akár grafikus, programozó segítsége nélkül is elkészíthetők.

Személyre szabott landolás

Az oldal felhasználóra szabása természetesen nem csak úgy megoldható, hogy különböző variációkat készítünk. Léteznek megoldások arra is, hogy az oldal tartalma gyakorlatilag egyedileg, a felhasználóról rendelkezésre álló adatok alapján módosuljon. Ha a felhasználó ezt engedélyezi, lehetséges például az ő helyadatai alapján a hozzá lehető legközelebb eső értékesítési pontokat megjeleníteni.
A visszatérő vásárlók akár a saját méretüknek megfelelő ruhák oldalára is kattinthatnak

Azoknál az oldalaknál, ahol a látogató eleve egy űrlap kitöltése után érkezik, könnyen megoldható, hogy akár maga a honlap szövege is az ott közölt adatok szerint módosuljon. Ez a megoldás bizalmat ébreszt és segít, hogy az ügyfél úgy érezze, valóban neki szóló ajánlatot kapott.

Az általunk alkalmazott rendszerben számos olyan apróság található, amely tovább támogatja ezt a folyamatot. A Liferay képes az intelligens tartalomajánlásra, vagyis a honlapra érkezők a saját ízlésüknek, céljaiknak, szokásaiknak megfelelő cikkekkel, bejegyzésekkel találkozhatnak. Az intelligens keresés azt teszi lehetővé, hogy akár nagy mennyiségű információból, termékből is a nekik legmegfelelőbbet találják meg.

Hatásos, gyors és egyszerű

A megfelelő landing oldal tehát letisztult, lényegre törő és a lehető legszemélyesebb érzetet kelti. A legjobb hatás eléréséhez természetesen elengedhetetlen a folyamatos tesztelés és monitorozás is.

Kollégáink több éves tapasztalattal rendelkeznek hasonló rendszerek tervezésében és kivitelezésében. Arra törekszünk, hogy az általunk létrehozott megoldások kényelmesen használhatók legyenek, az eredmények pedig mérhetők és gyorsan átláthatók. Rendszerfejlesztési ismereteinknek hála a megoldásaink jól beilleszthetők a cég gyakorlatába és sok más rendszerrel is integrálhatók. A jó landing oldalak fejlesztése az egyik leginkább megtérülő elem a marketingben. Mi örömmel segítünk, hogy minden ügyfelünk maximalizálni tudja a profitját a számukra ideális megoldást alkalmazva. Keress fel minket bátran, ha tanácsra van szükséged!