Több és más: mivel tud többet a DXP, mint a tartalomkezelő?
Digital Experience Platform, DXP. A magyar fülnek kicsit nyakatekerten hangzik, így sokszor mi is egyszerűen úgy emlegetjük a Liferay-t, mintha “sokoldalú tartalomkezelő” vagy “portálmenedzsment rendszer”. Ezzel tulajdonképpen nem ferdítünk sokat: a Liferay bőven belefér mind a két kategóriába, de igazából egyik címke sem írja le igazán jól a valóságot. A Liferay több mint egy tartalomkezelő és sokkal összetettebb dolgokra képes, mint amire a “portálmenedzsment” szóból általában következtetni lehet.
A kulcs: a digitális élmény
A digital experience, vagyis digitális élmény elsőre nehezen megfogható kifejezés. A UX (user experience) a webfejlesztés területéről már egy kicsit ismerősebben hangzik. A UX designer abban működik közre, hogy a felhasználó minél gördülékenyebben boldoguljon egy-egy weboldalon vagy programban. A UX része a honlap vagy alkalmazás színvilága, az, hogy hogyan navigálhat a látogató, mennyire jól láthatók a gombok, mennyire kényelmes elolvasni a képernyőn megjelenő tartalmat. A digitális élmény ehhez nagyon hasonló, sőt, magában foglalja a UX-et is. Csakhogy a digital experience egy kicsit nagyobb, teljesebb kategória: az egész cég digitális működésének tapasztalatát jelenti.

A digitális élménybe nem csupán a szó szoros értelmében vett felhasználói élmény tartozik bele, hanem tulajdonképpen az egész vállalkozás digitális térben történő működése. Vagyis például, hogy:
-
milyen szinten digitalizáltak és automatizáltak a folyamatok? Minden elintézhető akár távolról is, vagy vannak olyan lépések, amelyek mindenképpen személyes jelenlétet igényelnek?
-
mennyire működik optimálisan a rendszer? Vannak-e hibás, kockázatos, elavult, lassú részek?
-
mennyire kompatibilisek a cég megoldásai más rendszerekkel? Továbbíthatja-e például a felhasználó a letöltött igazolást közvetlenül az adóhatóságnak? Esetleg megvan az automatikus átjárhatóság a futárcég és a webáruház rendszere között?
Digitális élmény, ha nem kell bemenni a bankfiókba a számlanyitáshoz, ha online lehet intézni a termék visszaküldést, de az is, ha a személyes ügyfélszolgálaton elég az adatainkat megadni, a rendszerben pedig már látszik a korábbi találkozónk eredménye is.
Hol a helye a rendszerben DXP-nek?
A DXP a digitális élmény platformja, vagyis helyszíne. A ideális DXP egyfajta interfész, irányítópult, amely lehetővé teszi, hogy központi helyen, egyszerűen kezeljük a digitális szolgáltatásaink elemeit.

A ma elterjedt CMS rendszerek (content management system - tartalomkezelő rendszer) hasonló dolgokra képesek, de ezek csak a tartalmak, tehát a szövegek, képek, multimédia szerkesztését és kezelését tudják leegyszerűsíteni. Egy jó CMS segítségével például:
-
cikkeket, bejegyzéseket hozhatunk létre és szerkeszthetünk.
-
különböző szerepköröket rendelhetünk egy weboldalhoz vagy weboldal rendszerhez (pl. valaki csak bevinni tudja a tartalmakat, publikálni nem).
-
közös média-adatbázist készíthetünk, vagyis egy helyről elérhetővé tehetjük a képeket, videókat, hangfájlokat, amelyeket később a cikkekbe illesztünk.
A DXP nagyon hasonlóan működik. Kezeli a tartalmat és a különböző szerepköröket, de ezen kívül még egy sor funkciót is:
-
a webáruház raktárkezelő és számlázó rendszerét,
-
az ügyfelek adatlapjait, (és akár a mögöttük álló pénzügyi rendszert is),
-
fórumokat, közösségi média funkciókat,
-
belső tudástárakat, intranet rendszereket..
A DXP nagy előnye, hogy ugyanarról az átlátható felületről, egységesen lehet vezérelni szinte mindent. Ez növeli a rendszerek közötti átjárhatóságot, gyorsítja a munkát, leegyszerűsíti a betanulási folyamatot is. Az adatbázisok, tartalmi oldalak, felhasználói szintek jóval szorosabb kapcsolatban állnak egymással, mint egy egyszerű CMS rendszer esetében.
Biztos, hogy DXP-re van szükségem?
A DXP hatalmas segítséget jelenthet azoknak a cégeknek, ahol sok a folyamat és ahol a digitalizáció magas szinten működik. Általában ilyenek a nagyobb webáruházak, vagy azok a vállalkozások, amelyeknél maga a szolgáltatás is valamilyen adatbázishoz, rendszerhez kapcsolódik. Ilyenek például a bankok, a biztosítók, de akár a közműszolgáltatók is. Egyre kevesebb olyan szervezet van azonban, amelyik legyinthet és nyugodt szívvel azt mondhatja: “nekünk a működéshez elég egy CMS”.

Hosszú távon ugyanis előbb-utóbb szükség lesz arra, hogy a digitális szolgáltatások (szóljanak azok a közönségnek, a cég dolgozóinak vagy akár beszállítóinak) valamilyen szinten találkozzanak és átláthatóak legyenek. Ilyen lehet, ha a regisztrált felhasználó szeretné lekérdezni, hol tart az általa rendelt termékek szállítása, esetleg ha a beszállító szeretné ellenőrizni, vagy az ügyfél igazolást szeretne nyomtatni a főbérlőjének a lakásbiztosítás megfizetéséről.
Az átjárhatóság természetesen megoldható különböző saját fejlesztésű megoldásokkal is. A rendszerek sajátossága azonban az, hogy folyamatosan használatban vannak. A szünet, az átállás, a hibajavítások még a legjobb esetben is minimum presztízsveszteséget, ha nem anyagi kárt okoznak. Egy előre elkészített megoldás ebben az esetben jóval biztonságosabb - hiszen egy tesztelt, sokféle tapasztalat alapján fejlesztett, kifejezetten az adott célra készült programról van szó.
A legtöbb DXP kiválóan alkalmas tartalomkezelésre - hosszú távon tehát akkor is jó befektetés, ha még nem rendelkezünk annyira összetett feladatokkal, amelyek látszólag indokolnák egy komolyabb szoftver használatát. A DPX ugyanis a megszokott rendszerben teszi lehetővé egy sor funkció használatát. Rengeteg esetben ezt azt jelenti, hogy programozói tudás vagy fejlesztői segítség nélkül is elvégezhető lesz a legfontosabb műveletek többsége. Ezzel drámaian meggyorsítható akár az egész vállalkozás működtetése.
Akkor fejlődjünk portálrendszerré!
A DPX használatát egy cég ma legtöbbször azért kezdi meg, mert úgy érzi: ideje léptéket váltani. A korábban “kézzel” elvégezhető feladatok már meghaladják a munkatársak kapacitását, a folyamatok kezelése túl sok energiát emészt fel, így a hatékonyabb működéshez gördülékenyebb folyamatok és még több automatizáció szükséges. A portálrendszer ezekben az esetekben:
Bár a DXP használata hosszú távon segíti a gyorsabb boldogulást, sokan még tartanak a bevezetéstől - általában azért, mert az átálláshoz komoly szervezésre és a folyamatok kikristályosítására van szükség. Ez a vállalkozás szinte minden tagjától, de még az ügyfelektől és partnerektől is igényel bizonyos fokú alkalmazkodást.
A DXP rendszer hatalmas előnye azonban az, hogy a cég vagy a belsős IT osztály sem marad egyedül az összes problémával. Fejlesztőcégként mi is számos olyan projekten vagyunk már túl, ahol portálrendszer kialakítására volt szükség. A tapasztalatainkkal ma már nem “csak“ műszaki oldalról segítjük a hozzánk fordulókat. A munkánk sokszor üzletfejlesztési vagy rendszerintegrációs konzultációval indul. Itt részletesen felmérjük és megbeszéljük a legfontosabb teendőket és közösen találjuk meg az optimális megoldást.
Partnerünk, a Liferay ehhez immár több mint tíz éve ad segítséget. Ez a rendszer egyike a leggyakrabban használt DXP-knek, mi pedig a cég Platinum Partnereként magunk is kivettük a részünket a Liferay mögött álló tudás rendszerezésében és bővítésében. A fejlesztők sokat tesznek azért, hogy a felhasználók minél felkészültebben dolgozhassanak az általuk biztosított eszközökkel. Rendszeresen tesznek közzé útmutatókat, videókat, dolgoznak fel olyan témákat, amelyek hasznosak lehetnek a mindennapokban. Az a vállalkozás tehát, amely ezt a platformot választja, tőlünk és a rendszer fejlesztőitől is számíthat segítségre.
A DXP használata már akkor is megéri, ha csak nagyon leegyszerűsítve, csak mint egy “nagyon okos CMS” tekintünk rá. Hosszú távon azonban gyorsítja az új eszközök integrációját és támogatja a cégen belüli változások hatékony kezelését. Ebben pedig mi is szívesen állunk megrendelőink oldalán.